tisdag 29 november 2011

Ströms testar Thanksgiving

Jag är back on track, tillbaks i arenan, på banan och i business. Sedvanling "lämna oss inte ensamna i detta stora land" koma infann sig när svärisarna for. Tiden stannar och all lust försvinner. Avsked är jobbigt, värsta jag vet.
Men nu så, ordning på torpet igen, fredagstemat Advent får jag lämna därhän tyvärr och presenterar istället stolt Ströms testar Thanksgiving.

Vilket ståhej det är runt denna dag i detta land. Allt handlar om Thanksgiving under några veckor i november. För er som inte vet så firas Thanksgiving mycket kortfattat om en uppföljning till den tacksägelsefest invandrade pilgrimer i USA höll för indianerna som hjälpt dem med skördarna.

Fyra, och för skolbarnen 5 dagars ledighet. En möjlighet för amerikaner att resa till när o kär och äta sig proppmätta och ta igen förlorat umgänge med familj eller vän. Toppers! Men middagen då? Vad är det som får amerikaner att få något varmt i rösten och vilt i blicken. Jag fattar inget!

Kalkon. Ett stycke fryst klump vars tillagning diskuteras och nöts o blöts. Bakad i ugn? Friterad? Grillad eller kokt? Med stuffing inuti? Smör under skinn? Tusen olika varianter. Vems är godast?





Efter att ha sett denna lilla snutt, kändes det lite lättare. Vi kör in den i ugnen, gör ett sjuhelsikes gott potatismos och dricker vin. Sagt o gjort.

Basse! Inte leka med maten!

Fyll kalkonen med blandade grönisar. Man kan
också fylla med den berömda stuffingen. Vi avstod
eftersom vi inte hade riktig koll på tillagning och bakterier...

Trippel i termometer. Bara utifallatt.

Well done Stroems

Ja, så där såg det ut tillslut.

Pumpa och sötpotatispaj till efterrätt




Kalkonen var nästan 4 timmar i ugnen, det doftade faktiskt gott och det gjorde det även över hela området redan kl 9 på morgonen då vi var ute på den Turkey Trot country cluben anordnade, Lucas o Basse sprang 5 km och vi andra strosade omkring o sniffade kalkon i vart hus o njöt i solen. En parantes va?

Vi gjorde stuffingen vid sidan om så att säga, vi stuffade inte kalkonen. Stuffing i vårt fall bestod i olika brödsmulor som är smaksatta med kryddor. Lite brynt lök o selleri blandas i o sen en svätt buljong eller annan vätska över det. Sväll sväll o sen är det klart. Smaksatt bröd helt enkelt. 
Vi gjorde sås på kalkonspad och grädde, potatismos med smör o grädde. Cranberrysauce är ett måste hade vi läst. Köpte på konservburk.... Grönsaker o vin. Thats it. Blek middag på något sätt. God för all del men lite omständigt o mycket arbete för liten succé tycker jag nog. Lång tid i ugnen och ståhej. Hade funkat lika bra med kycklingfilé. 
Till dessert hade vi två sorters pajer, bara för att vi kunde och borde. Pumpapaj o sötpotatispaj med grädde, mycket grädde i allt verkar det som. Pumpapaj smakade gott av pepparkakskryddor, sötpotatispaj smakade inget vidare faktiskt. Så illa att farmor rös av obehag och jag hade svårt att svälja. Finns nog godare varianter av sådan paj hoppas jag. 

Jag ger Ströms Thanksgiving 3 strömming av 5 möjliga. Välsmakande absolut, men eftersom hela Amerika verkar stimma så dant för denna middag hade jag skyhöga förväntningar. Potatismos på kalas? Med sås? O paj som inte var så där värst god. Men en upplevelse helt klart, o roligt att få dela den med svärisarna. Vinet var topp!

Cajsa somnade i hundkorgen av allt
Thanksgivingståhej
O nu när Thanksgiving är ett minne blott, då tar amerikanerna nya tag och storsatsar på jul. Färgglada dekorationer, ljusslingor i var o varanna buske eller träd. Uppblåsbara stora tomtar i grälla färger och fina kransar med röda rosetter i fönstrena. Redan nu, hur ska detta sluta? Jag får väl gå ut i garaget och ta fram mitt julpyssel som ligger nerpackat i en skokartong.... Inser att jag får bege mej ut till affären och storshoppa julsaker om vi ska ha en chans. Chans att smälta in och inte sticka ut ännumer än vi gör på gatan. Livet i amerika är hårt :-)
Har så svårt att få det där med jul att gå in i huvvet, igår hade jag shorts. Folk spelar golf och jag har fortfarande inte tagit fram mina tusen par stövlar. Vi är bjudna på julkalas, julmiddagar, glöggfester, banketter, nötknäckarbalett, luciatåg på IKEA o volontärjullunch så jag antar att julkänslan kommer med allt det där. 

God jul!

Åsa - hon som letar i garaget 



11 kommentarer:

  1. Visst gör vädret att det är svårt att inse att det är jul snart snart snart! otorlgit. Vi har mycket kyligare än er antar jag men ändå så milt så milt! ingen adventskänsla här direkt.
    Låter som ni fick en bra Thanksgiving trots allt. men fy jag håller med om att sötpotatispaj låter rätt äckligt! fast då gillar jag heller inte sötpotatis utan pajskal heller något vidare.... ;-) Cranberrysause är faktiks lätt att fixa Åsa! OCH det smakar rätt lkt lingonsylt så om ni ngngång inte får tag på det senare kan ni testa med tranbär. Familjen vi firade med gjorde egen sås och det var typ en påse tranbär, ngn dl apelsinjuice samt socker efter smak. Koka. Klart!
    Skönt att höra att du återhämtat dig ngt efter avskedet också. Jag håller med om att avsked är svårt och jobbigt. Samtidigt som en del av mig alltid tycker det är skönt att få tillbaka vardag och hem också. FAST då är det ju skillnad eftersom vi när vi har gäster här bor ovanpå varandra då de alltid får ockupera vardagsrummet hahaha! ;-) Ni har ju lite mer utrymme! :-)
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Får väl skriva om hela inlägget....

    Hej!! Ni varkar haft det mysigt, trevligt o tjusigt på ert lilla vis. Känns som evigeter sedan vi sågs, önskar jag kunde spola tillbaks till den där nervös kvällen-innan-resan o fick uppleva allt om igen!!

    Bli glad av att se din fina blus ;-)

    Många kramar!!

    SvaraRadera
  3. låter som en lysande familjetillställning i svärisarnas sällskap och maten gör ju inte alltid en fest utan sällskapet (och vinet)
    Här är allt bra, Carlströms har flyttat och när jag åkte förbi v-näs häromdagen och en fönsterputsare stod där vid ett öde hus fick jag en klump i magen. Gläds lite men inte mkt.
    tycker inte om folk som lämnar mig - I´m egogirl numero uno.
    Inez sitter och spelar maraccas i sitt lekhörn, philip är i studion och jag har en liten tid över vid datorn och kan betala räkningar, lattjo.
    Vill se shoppingbilder på allt julkrimskrams, lova mig det.
    Och gärna lite mer närbilder på dig, barnen och claes och jyckarna - tror att barnen har växt och att du blivit amerikabrutta.
    Inez skriker nu. bye

    SvaraRadera
  4. Låter ju som en fin första Thanksgiving.... jag har upplevt att man hittar sina egna traditioner här borta i det stora landet. Visst är det en fin tradition att fira att man är lite tacksam för allt.. men det är en himla massa jobb med den där kackelonen. Tack och nej tack, jag reser bort!! Eller steker ett kalkonbröst, det funkar med! Mysigt verkar ni ju ha haft det i alla fall! Och du... har du o svärmor samma blus? Fina är ni i alla fall!

    Kram från ett småvarmt PA!

    SvaraRadera
  5. Snyggt jobbat med Thanksgiving dinner! Likadana blusar och allt! Pumpkinpie, mums! Sweet potatoes får de gärna behålla för sig själva!

    Basse ska sluta leka med maten. För mycket praktik med sågar? Hälsa Basse att Jonas snart slitit ut sin Hssssquaaana ;)

    Hepp och KRAM!

    SvaraRadera
  6. Ströms testar -- har ju längtat efter det!

    Jomen så är det väl. Själva fågeln är väl inte så man garvar ihjäl sig även om vår rackare inte var torr, utan det är allt "drum und dran" som gör det.

    Vinet, stuffingen (så himla god, min make är en snitsare, vete 17 vad han slänger i men gott så in i bängen och han får fem strömmings av mig) och cranberry sås (hittat en som smakar hemmagjort med en gnutta apelsin i), sky och så pajer på det.

    Jag gillar hela grejen helt enkelt. Ledigt, fixandet i köket, äta länge och bara vara. Kicka igång julen efteråt...

    Ni gjorde det iallafall jättebra familjen Ström!!!

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Roligt att ni firade riktig Thanksgiving och gjorde en stor kalkon och allt. Imponerande. Den såg himla god ut. Jag har faktiskt läst att det är bättre att göra stuffingen on the side för då riskerar man inte att delar av kalkonen inte är helt tillagade och då det är jätteviktigt att allt verkligen blir helt genom lagat då det gäller kyckling och kalkon. Jag tror att det är svårt att uppskatta Thanksgiving till fullo om man inte har vuxit upp med det. Själva traditionella thanksgiving maten är egentligen inte jättespännande tycker iallafall jag. Men jag är inte heller ett jättestort fan av traditionell svensk julmat heller. det är gott med lite men jag behöver inga mängder av vare sig det ena eller andra. Ha en fin fortsättning på the holiday season.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Synd att det blev lite av en besvikelse, men som du säger, amerikanarna är ju helgalna i Thanksgiving. Men det är nog hela grejen som gör ståhejet, man får träffa sin familj, umgås, inget pyntståhej och sånt.

    Jag gillar kalkonen,mmmmm, gott.

    Men nu är ni iaf en erfarenhet rikare och kan stoltsera med att ni firat Thanksgiving!

    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Synd att det blev lite let down där...
    Jag tycker nog det är vääldigt gott, men så kommer jag från en familj som kan det där med att göra god Thanksgivingmat också.
    ÄLSKAR sweetpotatoegratängen med marshmallows, men den ska ätas MED maten, inte som efterrätt! Det blir en jättegod smakbrytning mot kalkonen.
    Pumpapaj är gott! Smakar pepparkaka. MUMS!!
    Min svägerska gör en stuffing som är to die for. Tror jag ska lägga ut det receptet på min blogg!
    Ja, nu har ni firat den största helgen av dem hela. Det handlar mest om myset, och traditionen, tror jag.
    Nu laddar vi inför julen!
    OM vi gör, och om DE gör!!
    Kram!!!

    SvaraRadera
  10. Saltis, o bara för att jag skrev så har vi fått kallare väder. Helt ok faktiskt. Nästa år ska jag testa att göra egen cranberrysås, lovar!

    Linda, mm, men om 6 och en halv månad är ni här igen. Fasen vad långt. Blusen gillar vi, har du använt?

    Malin, lovar att jag ska julfotobomba dej. O japp, barnen har vuxit till sej, o jag har blivit äldre.... Inez verkar inte stanna i utveckligen heller om man säger. Marackas. Hon är gosig din lilla höna!


    Christina, fniss. Nä, inte lika dan blus men ser onekligen väldigt lika ut. Sväris har god smak :-)
    Ni gjorde helt rätt, såg underbart ut med Cellbes o allt! Nästa gång kan du väl ta en stop over här i Charlotte?

    Taina, jag ska hälsa Basse att sluta upp med lek. Har gåt helt bananas på allt verkar det som, o jag misstänker att Huvaaana har slitit ut honom i stället. O Jonas, jäklar vad han har sågat! O nej, sötpotatis verkar lite svårt att gilla. Vanesak kanske?

    Lotta! bra att du gillar mina tester, tycker faktiskt det är lite roligt att vi fortfarande efter nästan 10 månader upptäcker saker som är nya. O jag är helt säker på att din mans stuffing var tusen gånger godare än våran som var från påse. Håller med dig om myset runt allt, o maten var ju god. Vinet godare och lugnet o ledigheten det bästa.

    Desiree, ja det var en upplevelse helt klart o ett minne för livet. Får se om vi ger oss på det igen nästa år. Håller med dig om julmaten också, gott men inget waooaaa liksom.

    Karin, ja, nu är det över och absolut en minnesvärd middag på alla sätt. Kanske lär man sig uppskatta maten med tiden?

    Annika, det gör inget, jag är glad för att jag fick uppleva. Misstänker också att vi kunde gjort lite mer o lite annorlunda för att få en riktigt goood middag. Aha, potatispajen är till middagen? Jag tror jag dör vad roligt, o ja, när du säger det så förstår jag ju det. Skulle lagt lite såna där maschmallows på med. Arrggghh. Vilken miss av oss rookies!
    Ja snälla, lägg ut receptet när du har lust eller tillfälle, lite sugen på att veta vad en god stuffing är!
    Nu jular vi på, ser fram emot att se din bildbomb!

    Kram till er!

    SvaraRadera
  11. Yepp, nästa gång stop over i Charlotte!!!!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!