onsdag 23 november 2011

Min röst blir inte hörd och lite andra frågor....

Jorå, veckan går så bra så bra men också alldeles för fort. Jag väljer att se det som ett tecken på att vi har det roligt, snarare än att vi har för lite tid kvar. Barnen har från o med idag skolledigt, väl unnat dem. Trötta som små björnungar på väg in i vinteride, små i sinnet i farmen o faffens omsorger, också det välunnt. Deras vardag är annars så väldans vuxen och krävande. Måste vara skönt att få vara barn på riktigt en vecka eller så.
Många skratt och knasigheter, sköna samtal och farmors köttfärssås som är barnens favvo. O förmodligen har jag pratat hål i huvvet på våra gäster för idag har jag ingen röst. Låter som en kraxande kråka som väser ut vokalerna jag saknat i ett av mina Word feudspel. Får vila min stämma idag, till allas lättnad tror jag.
Igår firades Lucas födis lite i förväg av farmor o farfar. Han fyller i december. O glad blev han, o överraskad till max. Ett xbox 360 i någon ny version. Jag fattar inget, jag orkar inte engagera mej i spel visst. Men det jag däremot berörs av är pojkens otroliga tacksamhet. Känner stolthet över pojken som har förstått att tacksamhet också är en gåva att kunna känna. Kramp i hjärtat när tårarna rinner på björnungens kinder, när han frågar: är det sant? Får jag denna? Då är jag en stolt mor, trots att det rinner krokotårar ner för Lurreburrs kinder. Jag är glad för att han är tacksam och inte bortskämd snorunge som knappt säger tack. Han är fin min pojk, det är han allt.




Det som var lite knasigt men också lite roligt var att i all uppståndelse även Cajsas födlis firades trots att hon fyller i maj först. Hon var snabb i huvvet och sa, mmm, vi firar i efterskott va? Väldigt glad för sin present hon med, en karaokemaskin och en stativ till mikrofonen. Nu attans har vi teknikfrossa igen i det Strömska hemmet. O Cajsa står i sitt rum, framför spegeln o sjunger pophits så väggarna skakar. Lucas spelar spel (o då är det INTE smurfspel eller Tomas tågetspel...) med sina sladdlösa fjärrisar o är lycklig o tacksam.



Frågorna denna Thanksgivingvecka är som följer:

Kalkonen, ska den kryddas med något förutom stuffingen? Salt o peppar eller vad?
Är pumpapaj verkligen gott?
Passar merlotvin till potatismos?
Vad gör man med resterna?

Imon smäller det, kalkon ska tillagas, vi kommer hamna i matkoma. Gör inget, upplevelsen o sällskapet är det viktiga. O jag antar att det är jag själv som styr hur mycket jag stoppar i mej va?
O sen på fredag, då är det black friday. Verkar som att ett helt samhälle avvaktar denna galna reans dag som startar då. USAs svar på gammaldags mellandagsrea fast innan jul. Affärerna öppnar vid midnatt. Verkar vara ett spektakel utan dess like. Är det sevärt, ska vi gå ut o titta på detta?
O när Thanksgiving är över o passerat då sätter julförberedelserna igång. Har ni hört på maken va? Grannar har tjyvstartat med julbelysning i grälla färger med kransar o röda rosetter i varje fönster. O vi promenerar förbi på kvällen o shorts o kortärmat. 22 grader varmt o jag känner noll julstämning. OCH, vi är ju inte ens där, först ska vi Thanksgiva ju. O sen på lördag, då laddar jag om så gott det går. Inleder vårt julfirande med ett gäng svenska familjer o barn i vårt hus med taco-frossa på papperstallrikar o udda stolar. Är det inte juligt så säg?

Alla förutom jag o Cajs är på golfbanan just nu, det enda som hörs är Cajsas vrölande i karaokemaskinen på ovanvåningen. Solen skiner, Åsa kraxar, Basse är ledig och kalkonen är stor. Precis som det ska vara en vecka i november antar jag.

Åsa - tala är silver, tiga är GULD!

8 kommentarer:

  1. Vilka härliga födelsedagsfirningar!! :-) och du tacksamhet ÄR en gåva! Jag hoppas sååå att jag kan överföra det till dottern också. Att kunna bli sådär hysteriskt lycklig över något man äntligen får eller får göra. DET är en fantastisk känsla tycker jag. Liksom den mer stillsamma men stora tacksamheten över allt bra man har i sitt liv. :-)
    Så det är ny xbox ute nu alltså? Maken spelar ju en del (även om det är väldigt mycket mindre nu sedan vi fick barn..) så han brukar ha koll på det där, men han har inte sagt ngt. Kanske för att han vet att jag inte bryr mig så mycket haha! Jag tror han ibland längtar till att E är såpass stor att de kan spela ihop. Nu är det ju mest Candyland och Barbapapa memory som gäller och det är ju inte elektroniskt.
    Thanksgiving imorgon ja och det ska bli så himla mysigt!!!! jag har lärt mig tycka mycket om helgen och uppskatta den. En tid för att verkligen umgås och ha det bra. äta och dricka gott tillsammans med de man tycker om. Vi har firat olika varje år här. Ibland i med fåtal vänner ibland på stor fest. Oftast blandade nationaliteter. Men det är skoj! Imorgon blir det vi och vänner. En annan familj som bor intill. Det kommer bli kalas i ordets rätta bemärkelse tror jag eftersom vår E och deras lilla tjej är superbra kompisar!
    Ang kalkonen så tror jag du kan krydda den också. Alltså själva fågeln. Som när man gör kyckling. Annars blir det väl lite smaklöst eller??? och resterna kan ni väl altid äta upp! Kalkonmackor! Pyttipanna på kalkon! Kalkonkött kan fräsas upp med lök, grönsaker och annat gott till en pastasås! Eller släng ner det i en gryta med kokosmjölk och curry så får ni en god asiatisk gryta! :-)
    Kram och lycka till med förberedelserna!!!

    SvaraRadera
  2. Nej, pumpapaj är inte gott. Hellre en pecan pie, eller varför inte äppelpaj, gärna svensk variant.

    Cranberries känns Thanksgiving, brukar vara cranberry sauce till kalkonen. Vi brukar göra sallad och slänga i torkade cranberres, gott.

    Thanksgiving är min favorit av amerikanska helger! Kommer sakna det i år.

    SvaraRadera
  3. Ni verkar ju ha det jättemysigt med svärisarna på besök. Och vilken bra idé med födelsefirande i för- och efterskott:)
    Risken finns kanske bara att du önskar att den där karaokehistorian brakar ihop om nån månad, men det är ju bara en bagatell i sammanhanget.
    Hoppas att kalkonmiddagen blir riktigt bra.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Fina föräldrar får fina barn, så take the credit!

    Ang din fråga om pumpapaj, så JAAAA, det är jättegott! Smakar som mjuk pepparkaka. SÅ gillar man inte det går det nog under kategorien "inte gott".

    Ha en great Thanksgiving och ät så det står ut ur öronen. Resterna kan man ju värma dagen efter.

    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Gott med besok hemifran och fodelsedagsfiranden, vare sig de ar i for eller efterskott :-).
    Thanks Giving verkar vara en himla mysig helg maste jag saga. Jag har last pa Annikas blogg om Thanks Giving i flera ar och blir mer och mer sugen pa att fira har i England... men har har dom ju inte vett att ha ledigt idag utan det ar jobbet som vanligt som galler ;-).

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Ha en underbar Thanksgiving. Black Friday skippade jag alltid. Orkar inte med trängseln och hysterin. Jodå pumpapaj är gott. Merlovin passar till potatismos och resterna av kalkonen kan du använda till mycket. Kolla in på Martha Stewart´s site. Där finns många tips om vad man kan göra med rester.
    Happy Thanksgiving.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Här är jag, två dagar efter det stora kalaset. Jag utgår från att allt gått smidigt och varit gott, inklusive rester! Kalkonpyttipanna eller varma mackor är annars ett tips från mig. Smörgåsgrillen har visat sig vara en ovanligt bra investering i det här hushållet. Tips ;)

    Jag är paj outed nu för ett tag. Både äppel- och pecan pie har surfat runt här. Äppelvarianten en korsning mellan svensk och amerikansk. Full med kanel och kardemumma såklart. Hemmagjord. Köpepajerna tycker jag oftast inte om. Förutom pumpapaj då konstigt nog.

    Här har vi också barn som fyller i december och maj. Min pojke blir 20 år. Vart tog tiden vägen? Han var ju 12 nyss.
    Blir rörd när jag ser Lucas och glädjen när han öppnar sitt paket.

    Och jag har lite adventskänsla helt plötsligt nu! Fick det när jag skrev det här. Låter topp med Tacos!

    Kramar och glad första advent!

    SvaraRadera
  8. Pumpapaj är jättegott, smakar som pepparkaka.
    Jag gillar det.
    Men nu vet du ju hur allt funkar med tgiving!
    NU har du upplevt.
    Det är bara att krydda på så man vill, dricka vilket vin man tycker passar.
    Hoppas ni hade toppen!!
    Kram!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!