fredag 11 november 2011

Show and tell...

Mitt i all "res inte ifrån mej lillasyster" lessenhet tar jag mej ett nytt grepp och ansluter mej o bloggen till en sällsam skara bloggare som har ett fredagstema istället för att gråta mer. Hur spännande är inte det då? Linda åkte igår eftermiddags, kvällen gick till att försöka hitta meningen med att bo lång bort och torka tårar på både barn och mej själv. Linda hade lämnat små spår efter sig i form av lappar o meddelanden, godis under täcket och annat bus. Jag saknar henne oerhört!!

En bloggare ,som i denna månad heter Karin, anger sisådär fyra ämnen att blogga om på fredagar och sen skrivs det för fullt i kamrar o vrår bland de bloggare som är med. Jag blir sprallig och får prestationsångest men kattsningen, klart jag vill vara med! Fnissar lite, o känner att hollahopp, jag är ju en riktig bloggare nästan, en sån som är med i tema-grupper o skickar ut awards och får kommentarer av gulliga läsare, o presenter. Jag är ju för härlig när jag håller på så där o blir nästan som en riktig bloggare ju.

Temat för det som är kvar av november är:

11 november : Tankar om trender

18 november: Min konstnärliga ådra (alla har en)

25 november: Advent


Mitt bidrag till "Tankar om trender" kommer här:

Coolast i stan va?
I ur o skur

Vita höga krukor med knubbiga växter. Trendigt som tusan.


Supertrend (o väldigt fint också) Orkide i vit kruka. 


Jag har tänkt en del på det där, trender o Sverige. Har både haft tid och möjlighet sedan vi flyttade hit och här i USA är det absolut inte lika trendkänsligt har jag kommit fram till. Att gå på stan hemma i Sverige innebär att du möter tusen människor som kommer klädda i trenduniform, alla ser lika dana ut. Iaf nästan. Svart skinnjacka, stor halsduk/krage, tighta jeans. LV väskor i kopievariant. Håret i knorv. Alternativt lacktajts, höga klackar och jag vet inte vad. Huntergummistövlar även om det inte regnar. Blanka täckjackor, pälsväst. Alla hus har ett antal (ett jämt antal oftast) vita höga krukor i fönstrena, o till jul kommer den bågformade adventljusstaken i vitt, vitt, vitt, fram. 
Jorå, den Strömska flickan har 4 stycken


Varje bostad med aktning har minst en (kopia) vit Barcelonafotölj. I hallen står conversepjux, vita... Jag vet inte, jag har varit en del av det där med såklart, men nu när vi bor här har jag ingen koll på svenska trender längre. Jag har blivit min egna trend på något sätt. Eller så har jag alltid varit det kanske. Vårt hus hemma i Sverige, jag lovar, väggarna är INTE vita. Vi har spräckliga tapeter i galna färger hemma i vårt Dallashus. Jag trivs med färg, det gör mej glad men trendigt är det inte. Men här verkar människan vara mer individuell på något sätt. Du vågar ta på dig vad du vill, du har håret som du vill. Märkeskläder är inte viktigt (säger jag som har tusen o åter tusen AF plagg till min pojk). Ingen bryr sig vad du har på dig eller vad du har för krukor. Bruka Design slår inget vidare väl ut här, eller ASA vasar eller Matteusporslin heller av förklarliga skäl. Jag är inte tillräckligt insatt i amerikanska trender ännu men vet ni, jag trivs med att vara otrendig. Jag tar på mej vad jag vill nuförtiden, något som inte hände för ett år sedan vill jag lova. O det där med att amerikaner klär sig illa? Nänämensan. Måste säga att jag ser fler välklädda amerikaner om dagarna än jag trodde jag skulle göra. Klart att det finns människor med olika stil o prios, såklart. Men de flesta jag känner o vet, de klär sig väl. Snyggt o uppklätt. Möjligt inte enligt masstrendiga Sverige men snyggt ändå. En parentes i ämnet trend kanske.


Trender i mode o inredning är en sak, men det går trender i livsstil, i mat, i värderingar också.
Jag gillar trenden att handla ekologiskt, närproducerat, Svanenmärkt eller organiskt som det heter här. Jag hoppas också att många många fler fortsätter att vara miljömedvetna och måna om vad de stoppar i sig även när trenden vänder o istället gör det till sin livsstil. 


Trender jag minns 
Mitt första trendminne var när jag bönade o bad, tjatade och mutade mamma att jag skulle få en BALL-tröja. Fick ingen....






Takano fick jag inte heller för mammas
kompis sa att Takano betydde billig hora, jaha?


Fick inte heller den övertrendiga
Salomonryggan utan en kopia med ett runt S på
o inte sådär kantigt som på originalet.




Näbbisar, fick inte. Det skulle bli vattenfläckar o
dom var ju inte praktiska ju
Det jag däremot fick var massa hemsydda kläder, hembakt bröd, konserverade päron med after eight på och väldigt mycket kärlek, lärdomar o klokheter OCH en vändbar Musse pigg tröja från HM. Lyckliga jag!

Så där ja, det gick ju bra, mina tankar om trender eller hur? 

Andra tjejer som är med i fredagstemat är:


åsså jag :-)

Nu tar jag på mej mina otrendiga paltor, njuter av ledig dag (Veterans day). Pussar på barnen som fått galet bra kvartalsbetyg. Kliar vovvsingarna under hakan, sänder styrka o omtanke till den som behöver, njuter av ondskön saknad efter syster, o sadlar om till nästa besök som anländer nästa lördag! Jag är glad o tacksam över att ha så många som VILL komma o vara hos oss. Lyckliga vi! 

Åsa - som inte tycker att alla klär i lack-tights 







8 kommentarer:

  1. Hahaha! Underbart inlägg. Och visst är det så. Mycket mindre trendkänsligt här i USA. Även i New york. Här är det mångfald som gäller och jag GILLAR det!!!
    Roligt med dina tillbakablickar också. BALL-träja hade jag. Randig såklart! Och Salomonväska. Herregud varför blev DEN så himla trendig kan man ju fråga sig?!
    Jag vill även skicka en varm tröstekram till dig! vet hur det är när de man älskar lämnar. Så tomt så tyst och det känns som ett stort hål inombords. Men det blir bättre med tiden Och det positiva är som du skriver att man HAR sådana människor omkring sig och som kommer hit o hälsar på!!!
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. VÄLKOMMEN till oss Fredagsbloggare!!
    OCH vilket praktinlägg du gick till. Huvudet på SPIKEN!!
    Ja, visst tänkte vi LIKA idag. KUL!
    USA är mkt, mkt mindre trendkänsligt än Sverige, på gott och på ont. Mest på gott, tycker jag nog numera, trots allt...
    Salomon hade min bröder, jag var lite för gammal då den kom.
    Skitkul med en tillbakablick på trenderna!
    OCH varmt välkommen till gruppen!!
    Jag veeet hur överjävligt det känns då en älskad åker hem...
    Alla kramar till dig!!!

    SvaraRadera
  3. You're back!!! I'm happy!!!!

    Jag har saknat dig denna veckan, så tyst på Loppan och på wordfeud, inga goa kommentarer, så ja, det är skönt att du tagit ditt bloggande på allvar och inser att du ÄR en storbloggare!

    I alla fall i mina ögon. Så superduperbästahärliga!

    Vilka flshbacks jag fick av bilderna, BALL-tröjan fick min lillasyster, den var lite passé för mig, men en ärvd Takano lyckades jag få, min mamma har ingen koll på det där med andra språk. ;)

    Det passar inte på dig att ha ett vitt sterilt och stelt hem, värme och färg passar dig bättre! Men även i ett sjukhus skulle du sprida värme till alla!

    Roligt med lite temafredag, ska bli spännande att följa. Nästa veckas tema blir ju alldeles för busenkelt för dig, din lilla kreatör!

    Kram på dig, torka tårarna och passa på att njuta av det fina du har nu och så får du längta lite efter syrran till nästa gång.

    Helgkram till dig från Österskär!

    SvaraRadera
  4. Godis under täcket, lappar, bus....vilken go lillasyster du har!!! Lyllos!!


    Och Ball, Salamonryggan....lägg till för mig PussoKram jeans, Lacostetröja när jag var runt 18...toklotta köpte tre stycken på en gång när jag träffade min kille från Östermalm. Det var uppgradering Grande som gälle då. Men det gick ju to hell in handbasket.

    Jag ser på bilder att jag inte hade riktig koll och det har jag inte nu heller. Mitt fokus har varit

    1) hajja vilka färger jag passar i
    2) vilken frissa som funkar med hästtjockt hår
    3) vilket snitt som går bra när man inte är världslång men inte kort heller om jag säger så

    Sammanfattning: ha lite mer kolla på helheten. Sedan kan jag piffa upp eller vad lite modern med en scarf, armband eller ett par stövlar. Är Uggs modernt? Vet inte men jag älskar dem för jag fryser aldrig och mina breda fötter tycker det är som att ha tofflor på sig.


    Jaha, nu brinner grillen nästan så jag ska väl kolla vad som händer. Ingen trendig Weber eller så, en liten rackare från Wal Mart ;)

    Kardemumma!!!

    SvaraRadera
  5. Underbart inlägg. Klockrent. Ja Sverige är fullt av trender som blir som en uniform eller att måste. Men jag märker att jag har blivit mycket mindre trendkänslig. Kanske efter att ha bott i USA eller så är det åldern eller en mix av båda. Det känns iallafall väldigt befriande att inte vara trendslav. Barcelonafotölj vet jag inte ens vad det är för något än efter att ha bott i Sverige i ett helt år. Ha ha sådan Salomon ryggsäck hade jag men inte näbbisarna.
    Ha en skön helg och ni får se fram emot nästa gång Linda kommer. Usch jag vet att saknaden är så stor när man haft besök av familj eller vänner. Du och din syster verkar stå varandra så nära så det blir ju extra tomt och extra mycket saknad nu när hon åkt förstår jag. Men jag hoppas ni får chansen att snart ses igen.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Tänk vad man lär sej idag! Du är den andra som berättar om skillnaden mellan trendkänslighet i Sverige och USA, det hade jag inte tänkt på förut. Men sen är jag nog ganska ointresserad av trender själv också, inte så att jag inte bryr mej om vad jag har på mej, men jag köper det jag gillar och sen får det hänga med i flera år,likadant när det gäller heminredning. Kul att du är med i temat!

    SvaraRadera
  7. Detr har maste jag ju ocksa kommentera till...Det ar ju klockrent :-) Marker det nar jag ar hemma hur super duper trendigt det ar i Sverige och ALLA foljer det. Sag inte det lika tydligt nar man var mitt i det....
    Man behover knappast bladdra i nagra magasin eller liknande for att se vad det ar som galler....
    Lite trist nar ALLA ser exakt likadana ut...och alla fonster likasa....
    Bor sjalv i USA.
    Ha en skon kvall!!

    SvaraRadera
  8. Saltis, din lilla lyxis som hade BALLtröja! O japp, undrar varför Salomon blev så poppis för snygg var den inte.
    Tack för omtanke, gulle!

    Annika, tack vad snäll. Hade värsta prestationsångest och livrädd, men det gick ju bra tillslut. Ser fram emot alla fredagasteman. ROligt att få tänka till lite!

    Karin, du är så snäll o rar. Tack tusen vad supersnäll du är o generös på alla sätt. Tusen tack :-) Får tårsvid o blir varm i hjärtat på riktigt. O stol så det stänker om det.

    Lotta, syster är fin o rolig och UGGs sköna så det förslår. O egentligen, går man efter devisen tre är en trend så är vi båda superhajp. Uggs är vanligare än sneakers nästan.
    Hihi, uppsnoffsning de grande, gulle!
    Jag tycker du är fin som du är :-)

    Desiree, jo, det kan nog vara en kombo av både land o ålder. Jag vill inte erkänna bara.... Barcelona är den där fåtöljen som har två rutiga precis kvadratiska skinndynor med sydda rutmönster som står på ett stativ i rostfritt stål. Fina, men hysteriskt dyra i original av Mies van der Rohes. Kostar runt 50 000 eller så, o eftersom den är så dyr blir den trendig o tusen kopior görs.

    Grekland, tack för ditt välkomnande. Roligt!
    Att Sverige är så trendkänslgt och att trender blir så gemena beror nog på att vi dras med den gamla jante i sverige. Alla vill smälta in. Här är det över 300 miljoner som bor, väldigt lätt att bara smälta in oavsett vad du klär dig i. Mångfald, jag gillart!

    Jessica, tack för din kommentar o välkommen hit. Japp, det blir så uppenbart när man kommer hem o ser uniformerna. O nästan skrattretande på något sätt. O själv känner man sej som västa utbölingen när man är hemma. Ingen koll på vad som gäller. Jag tycker det är ganska skönt ändå.

    Många kramar till er

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!