måndag 14 november 2011

Lärdomar o saker vi måste bli bättre på

Helgen, en tre dagars ledighet på grund av en Veterans Day i fredags, har varit hur skön som helst. Fredagsmys, springtävling, umgänge o skratt, Barn på äventyr o lite vila. Tredagarshelg jämt borde det vara jämt, tack tack!

Sadlar om, bäddar gästrum, skriver inköpslistor. Svärisarna kommer hit i helgen och Lena o jag ska ha årets projekt på Thanksgivning och laga en kalkon bara för att vi kan och det hör till. Återstår att se hur det slutar, förmodligen bra.

På en vecka har alla träden blivit illgula eller röda o vips, över en dag eller två tappades sju miljarder löv på vår framsida. Ganska härligt att pulsa omkring i, o hundarna hade väldigt kul. Kruxet: vi har en trädgårdskille som ska sköta allt trädgårdspyssel, vi betalar honom varje månad. Skönt att slippa klippa gräs o så. Men igår skämdes jag så. Tyckte det var jobbigt att se honom o hans medhjälpare ta hand om alla sju miljarder löv medans jag o Basse skrotade omkring inomhus utan att göra något vettigt alls. Kändes som att vi borde hjälpt till, eller erbjudit oss eller för den delen krattat upp alltihopa innan han ens kommit hit. Sjukt mycket löv faktiskt. Jag kröp förbi fönstrena och höll mej mer eller mindre i sovrummet med persiennerna igenslagna. Hoppades att han inte skulle se oss.

Här är det så, iaf på vårt område, inga löv nånstans. Så fort löven trillar av, då går tomtägaren ut o tar sin lövsug o snyggar till. Rent o snyggt är det här, jämt o hela tiden. Men inte på Ströms tomt, saknar lövsug och kratta, har trädis som kommer o vet inte hur jag ska bete mej. Dåliga ursäkter med känner jag. Skäms på mej!


Lärdomar:
Amerikanska barn älskar svenska kanelisar o köttbullar. Jag vill gärna vara den mamman som har frysen full med bullar o alla barn äter köttbullar hemma hos oss så det löddrar ur örona på dem.

Kalkoner är sjukt stora, får inte plats i kylen.

Äppelkaka o svensk vaniljsås smakar godare än gott just nu

Om man sprejar trämöbler med Pledge för att dom ska vara blanka o fina, då blir golvet runtomkring apahalt, Livsfarligt.

Kollektiv bestraffning i skolan, gillar det inte! Varför ska alla barn straffas när EN buspojke eller flicka gör dumheter. Den som busar så mycket, den bryr sig ju inte om ifall alla andra blir straffade. Jag hade skämts ihjäl dock.

Julpysslet i affärerna är redan galet, pråligt, stort och mycket. Inte helt oväntat kanske men chockartat. Hur ska detta sluta?

Kaffemaskinen, min räddare i nöden, min bästa vän har stannat, slocknat och gått tvärsönder. Vad falls, jag vill ha kaffe nuuuuuu!

Det fulaste som finns är kala träd utan löv. Ser fattigt ut.

Löv från två träd ryms i 27 plastsäckar, packade av nån annan.

Insikt! Vi båda fyller 40 nästa vår, o många många av våra kompisar hemma i Sverige gör det också. Tänk vad kalas vi kunde fått gå på... Våra egna 40 års fester blir nog inte riktigt lika stora o välfyllda som om vi hade bott hemma. Kommer sakna många nära o kära. Lite sorgligt faktiskt. O förlåt alla som kommer bjuda in oss på kalas... Kan vi mötas på halva vägen? Island i maj någon?

Att ha hund är roligt, hur kul som helst.

Cajsa har fått nog av high-heels ridskolan. Förra gången fick hon bara rida 15 minuter av 30 för en av hästarna var lite förkyld. Hon vill rida på en vanlig, riktig o ordenlig ridskola där man blir smutsig och hästbajs inte luktar jordgubb. Bra där Cajsa, bra! Nu får vi bara hänga i fyra gånger till eftersom prettomamman betalat i förväg med en check!

Antalet tjejer som bjöd ut Lucas förra veckan = 4 men han är trogen sin Sanna i Sverige.

Genomsnittlig förlust av blyertspennor i veckan = 10. Snart har vi gjort åt två årsransoner.

Borde gå till frisören



Sådär ja, det var lärdomar o lite annat.

Dags att vika tvätt o planera middag o leka med hundar, utomhus 19 grader o sol. Jag har det bra jag!

Åsa - en helt vanlig tjej med 40 års kris?

8 kommentarer:

  1. Åsa visst känns det jobbigt att vara långt borta när det är stora dagar hemma eller när stora saker händer en själv. För min del har det väl varit att få barn som känts mest "konstigt" och på ett vis sorgligt att vara långt från familj och vänner i Sverige. Det största i ens liv, och då kan de man älskar där hemma inte få vara med och vara en del av det i ens liv. Men det finns andra saker med det som är bra på andra vis. Inte bättre, kanske men jag tro att vi har blivit en enormt sammansvetsad liten kärnfamilj på grund av detta. Plus kommit väldigt nära flera av de vänner vi fått här eftersom vi alla är i "samma sits". Ett annat sorts liv ja, helt klart.
    Tänk att ni har så mycket löv nu! Och du visst är det vanligt här att alla fixar i ordning sina trädgårdar på en gång. Otroligt egentligen. Vi bor ju i staden och ser sällan detta men gator och parker hålls otroligt rena här. Både från snö, skräp och löv. Men jag gillar faktiskt lövhögar under hösten! Känns mysigt.
    Och DU vilka bullar! Jag borde baka mer.... ;-)
    Varmaste kramarna och Lycka till med superkalkonen!!

    SvaraRadera
  2. Saltis, tack! O jag förstår er sits absolut, för barn är stort, större än allt annat o det vill man gärna dela med hemma. Allt det du säger men också den där spontana " får jag hämta på dagis idag" frågan från en när eller kär. Eller barnvakt även om ni har löst det bra! Men det finns ju fördelar med allt så klart, o man kan inte få allt heller för den heller. Tack för kloka ord Anna.
    O det var Linda som bakade förra veckan visst, o nu attans ska jag fortsätta fylla frysen med kanelisar. Jag utmanar dig på bullbak!

    Kram

    SvaraRadera
  3. bra Cajsa, nu får du tillbaka en fin ridsits så du kan bli cowgirl istället för fancy shmancy highheel-beridare.
    Vad bra att ni gör en kalkon du och Lena för vi behöver ett bra recept till julafton, vi ska va lite vilda och byta skinkan mot kalkon i år, den du.
    Min familj har samlat ihop pengar till resa och uppehälle i USA för 1 person i ca två veckor - och i den här samlartakten så kommer vi och hälsar på alla tre när du och Claes har 43-årskalas istället om ni fortfarande kan tänka er att bo kvar i ert underbara land som jag oxå vill vara i.
    Vad jag svamlar.
    Städa inte ihjäl dig för sväris och sväras, och var inte ledsen för att du har en gardenboy, tänk vad bra att hans familj har råd att köpa en kalkon nästa helg genom att han får en lönecheck av dig ... det är så det funkar i världen.
    Pussa alla dina fina djur, barn och fin-make, saknar dig idag med bara så att du vet.

    SvaraRadera
  4. Oj det var mycket på en gång.

    Tjejerna i skolan där verkar vara ytterst försigkomna. Sånt hörde jag inte talas om på Sonens middle school förra året i CT. (men den finns en söt tjej med känd pappa i Sonens klass här som vi tycker grabben kunde intressera sig för...)

    Att ha nån som tar hand om trädgården är superbra. Trädgård tar alldeles för mycket tid.

    Lycka till med kalkonen!

    SvaraRadera
  5. Men va roligt för er att få mer besök. Ja kalkonerna är nog världens största, här går dom omkring på gatorna bland husen och låter så där roligt du vet gobble gobble.

    Ja ibland så är det jättejobbigt att bo så långt borta, jag kommer nog aldrig bli van vid det. Jag är såå lycklig att jag får fira min 30 års dag hemma med mina vänner. Hoppas att ni får lite mer finbesök till era födelsedagar.
    Gulle Lucas va söt, skolans populäraste kille.

    Hoppas du får en ny kaffemaskin snarast

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Malina, du är ju för go! Köp en lott vettja, snart vinner vi förmögenheter du o jag o kan pendla över atlanten bara hela tiden. O lovar att komma med kalkonstips, det verkar vara tillbehören som är grejjen.... Nope, kommer inte städa ihjäl mej inför svärisbesöket, inte ens putsa fönstrena.
    Du är så klok fina malina, dina råd gör mej gott. Älskar dej som vanligt!

    Eastcoast, ja jag vet inte vad som händer på skolan, just nu verkar alla mer eller mindre galna. Hormoner?
    O japp, jag är inte så där jätteförtjust i trädgårdspyssel så iofs är det väl bra att ha en gardenboy. Men det kändes fel att se honom slita med alla löven själv. Nästa gång hjälper jag till lite istället för att gömma mej!

    Fröken fräken, hihi, gobble gobble. Vad skönt att du får resa hem o fira födlis med kompisar o familj. Lucas är tokig och kaffemaskinen utbytt. Bra dag helt enkelt!

    Kram till er

    SvaraRadera
  7. :D.... härligt inlägg. Kul att svärisarna kommer o att ni ska äta kalkon. Njut av din gardenboy... tids nog får du nog räfsa själv ska du se.....
    En annan sak...läste ju om din önskelista fr Sverige på FB. Jag har inte heller hittat plåster mot munsår MEN det finns tabletter man kan ta. En slags intensivkur som ska påbörjas så fort det börjar kännas. Det är receptbelagt men nästa gång någon av er är hos doktorn kan ni ju fråga efter det. Det gjorde jag. Återkommer snarast med namnet, just nu är minnet lite kort.....
    Kramar från PA!

    SvaraRadera
  8. Kalkon är en specialare här i huset. Ju större desto bättre och jag blir lika nervös varje gång hur den rackarn ska få plats i kylen!

    Här har vi trädgårshjälp också. Kan sakna hederligt krattande och snacka lite gojja med grannarna och känna doften av lövbrasor. Motion får man ju på kuppen och gott att ha en termos med kaffe och dricka ute. Sånt saknar jag. Behöver man verkligen blåsa bort allt sådär perfekt?

    I bet dina bullar är världsagoda. Köttbullarna med. Jag skulle också komma hem till er hela tiden ;)


    Mer löv och bullar rent generellt tycker jag!!

    Kramar

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!