tisdag 27 september 2011

Dagens uppdrag och en hjulbent hund

Jag vet inte, jag har en glammig tillvaro, det har jag allt.
PW med väninna, kaffe med densamma. Åh, lite pedikyr sitter inte fel idag va? Vi åker på studs. Snackilisnack medans fotfolket (erkänn roligt ord i sammanhanget...) fixar o donar. Åh, lite stros i affär, o noooo, hungersnöd. Måste äta på salladstället. Där dyker ytterligare en väninna upp. Pratiliprat. Vaaaad ska man bjuda på till middag hemma då? Klur klur. Ska vi handla tillsammans? Jaaaa, vad roligt. Har du testat denna tomatpurén? Den är apabra.... Solen skiner, sällskap skrattar. Häpp, in i bilen som är tusen grader varm, full med matvaror som ska slängas ihop till Ströms middag.

Sen börjar det, det andra livet. Det inte lika glammiga men ändå så underbara. Barn 1 kommer hem, genomsvettig efter att ha dragit den astunga väskan hem uppför backen, klädd i höstkläder. Söt o helt plötsligt så vuxen...

Halv hund på köpet

15.15 Hur har din dag varit, spagettisvettis? Bra. Prat o snabb mellis, banet är stressat. Har du mycket läxor gumman? Ja, 6 stycken.... OK! Bäst att köra igång. Hon klarar inte läxorna utan mitt stöd. Svåra ord, kluriga instruktioner. Hundar som vill ut, telefon som ringer. Splittrad mamma, stressad flicka. Anackas också, snart kommer barn två hem, skynda skynda! Vi har inte ens avklarat en av de sex. 
16.50 Pojke kommer hem. Lika svettig han. Lucas dag varit bra men vill ha ett samtal med mej  "lite så där privat". Öh? Ok, Cajsa, gör det du kan så kommer jag snart. Vi låser in oss, svettpojken o jag. Med en pruttlera han fått som belöning i skolan. PRuuuttttt, fis, skrikfis samtidigt som han med gråten i halsen förklarar att jorden kommer gå under om exakt 100 dagar eftersom en meteorit kommer träffa oss. Större är tellus. Hur vet du? Prruttttt. Fröken sa.... Jag tänker samtidigt, ohhh, han måste börja med läxorna. Hade han tre att göra? Prutttt. Men det sa dom på nyheterna mamma! Ok, vi får se hur det blir gubben, säkert bara ett rykte. Hur var det med läxorna? Puh. Cajsa skriker JAG FATTAR INTE, buhuuuuuu. Det ringer på dörren. Fokus nu Åsa.


Jag vässar morgondagens pennor...


Barnen sätts vid var sitt bord igen. Lucas trycker i sig lite mellis, mamman stressad. Dåligt samvete. Tyda.se går varm. Förklarar varje ord. O mamma, idag vann jag spelling. Fick godis till pris, bra gubben. Grattis. Men du ska ta roten ur.... Mamma! Jag fattar inte, var är proudly? Proddeli. Jobba barnen, jobba! 


18.55 Lucas måste på toa

Hm... Matte på toa?

18.45 Cajsa klar! 

19.30 Lucas klar, middagen med. Sen som fasen. Barnen svett-torra. HUNDARNA! Ut en snabbis, stroganoff bränns vid. 
Pappa kommer hem. 

Puh. O då ska man veta att tisdagar är dagen vi inte har varken dans, ridning, löpträning eller tutoring. O Basse kom faktiskt hem. 

Men jag klagar inte, det gör jag verkligen inte. Men ni som tror att jag glassar omkring HELA tiden och inte gör annat än filar naglarna och dricker Chablis, här är en annan del av min verklighet. O vet ni, jag städar också, jobbar volontärt i båda barnens skolor. Jag sköter alla papper, jag samlar pengar till fattiga barn, jag skurar heltäckningsmattor och jag sköter kontakter med Sverige. Ibland, men inte ofta, då shoppar jag också. Myrmedel, toapapper o tops. 

Men! Livet är fasen bra härligt, lever i en dröm hur som helst, jag/vi ville det här. O nu har vi vovvarna med, extra bonus men också extra jobb såklart. Självförvållat. Jag ägnar många tankar åt alla ensamstående föräldrar. Ni är hjältar!

Åsa - pluskund på livet

Ah, justde. En hjulbent hund kan inte få ner benet på golvet när den sover.


11 kommentarer:

  1. Oh my God!! Helt underbar betraktelse av Amerika-livet =)
    Jag fick nästan en känsla av att du varit på studiebesök hemma hos oss och skrivit ned det du dåg ;9

    Det är precis exakt så som du beskriver som jag har försökt förklara för folk hemma i det "gamla landet" att vi har det. Det är liksom ingen dans på rosor, möjligtvis kan man inbilla sig det någon liten stund här och där, men för det mesta känns det som att vi stressar och kämpar och kämpar ännu lite mer. Försöker peppa barnen fast jag allra helst bara vill lägga mig ned och ge upp!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Du, jag länkar till dig från mig...hoppas det är ok =)

    SvaraRadera
  3. Du är bäst! Och jag ser allt framför mig. Att vara stay at home mom här, är som amrisarna säger a big job.

    Cred till dig, som fixar allt så bra!!

    Hjälp min jet lag har sänkt mig nu. Somnar nästan framför datorn. Det här blir sista för idag, nu ska jag dyka ner i sängen.

    Kramar!!

    SvaraRadera
  4. Halva dagen med glamlife och resten i ett halvkontrollerat kaos:) Det bästa av två världar Åsa. Men det är inte konstigt att det är full fart på den senare halvan på dagen. Men det verkar du ju fixa hur bra som helst.

    Kram

    SvaraRadera
  5. It is the BEST of two worlds :-)))
    Du ror det i hamn också, hälsar den andra housewifen ngn stat norröver med en kram!!

    SvaraRadera
  6. Haha, underbart inlägg!

    Hell hour borde döpas om till HELL HOURS.

    SvaraRadera
  7. Puh.... jag blir matt bara av att läsa ditt inlägg!! Men matt med ett stort leende, livet verkar rulla på i 1000 km/h men det låter alldeles alldeles underbart!!! Och något så gulligt som en hjulbent sovande hund har jag nog knappt sett!! Hoppas du nu på onsdagsförmiddagen kan koppla av med ett glas Chablis och ladda för nästa eftermiddag!!!
    Kram på´re!

    SvaraRadera
  8. Jag tycker du gör ett strålande jobb och super söta barn har du, alla fyra.
    Tycker du är en supermamma.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Hej,

    Hittade hit från Morsans Vardag, alltid kul att hitta en utlandssvensk!
    //Victoria

    SvaraRadera
  10. Jag tycker du gör en toppenjobb som lyckas hålla ställningarna. Tycker du det är stor skillnad på vardagslivet som mamma i USA kontra Sverige. Känns som det är stressfyllt både i USA och i Sverige fast på olika sätt. I USA med alla extra skoluppgifter och frivillig insatser man ska ägna sig åt och i Sverige där man gärna ska hinna jobba 100%, hämta/lämna och sedan också fixa läxor, aktiviter och middag. Skulle vara kul att höra dina för och nackdelar då du kan jämföra familjeliv både i Sverige och i USA.
    Kramar!

    SvaraRadera
  11. God morgon Finaste!! Väntar på uppdatering på bloggen ;-)

    Kram

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!