onsdag 7 september 2011

Min hemstad har sorg...

Idag o nu känns det otroligt smaklöst av mig att publicera ett inlägg om nagellack, en bild på barnen eller en fjuttig åsikt om skolbussarnas usla punktlighet. Min hemstad är i sorg, vi har förlorat en stor hjälte, en sann profil och förmodligen Jönköpings största idrottsman nånsin.
Stefan Liv, vår spelevink, många barns stora idol. Fd målis i HV71, fram till idag spelare i det ryska laget Lokomotiv. Hela Jönköpings pojk, med sin speciella spelstil, sin säregna vinnarskalle, knasiga uttalanden, avslutningsdans på isen, spelaren som många många gånger kom o gav besökande skolklassbarn sina utslitna gamla klubbor, mannen med ett hjärta stort som ett hus, sin mammas son, nybliven make o pappa till Herman o Harry. Han som höll nollan när det gällde.



Ofattbart, onödigt och väldigt väldigt jobbigt. Jag kände inte Stefan Liv, inte på något sätt egentligen men min sorg är påtaglig. För mig, för min familj, för HV och för varenda invånare i vår stad och förmodligen för många andra utanför kommungränsen och även av människor som var noll intresserade av hockey. Paniken som utbröt på Facebook när olyckan skedde, samtal, SMS. Desperat letande efter fakta och information. Hemsidor som kraschar. Ovisshet, var han ombord på planet? Så kom då besanningen på allas farhågor, Stefan är borta, död. Kraschat i ett skräpflygplan nånstans utanför Moskva. Herregud!

Ett helt ishockeylag är borta, finns inte mer. Runt omkring oss finns varje dag människor som hamnar i sorg. Det är livets gång. Jag lider med alla anhöriga, vänner och kamrater som förlorat när o kär i den här kraschen. Ingen är värd att sörjas varken mer eller mindre men idag lider jag mest med Stefans fru, barn o familj o vänner. Och Jönköping, för det är min arena, min hemstad och min familjs hjälte som gått bort. Att se och för den delen vara en del av sammansvetsningen, att finna stöd i varandra. Att många många människor håller om varandra i en till en början virtuell krampaktig,respektfull o kärleksfull kram, att så många människor enas och sörjer tillsammans. Man ur huse för att tända ett ljus, lägga en blomma. Det inger också hopp på något sätt. Det är fint mitt i all bedrövelse.  Stolt över oss som lägger ner våra vapen, rämnar våra murar. Det är vi nu, inte cityfolken mot förorten. Borgare mot bönder, snobbar mot lurkar. Invandrare mot svennar. Vi är ett, en stad i sorg. Tårar trillar på både bankmannen o städerskan. Vi saknar o sörjer vår Stefan, vi tänker på hans fina familj. En liten fin familj, som varit separerad från varandra för hockeyns skull, Stefans jobb. Kanske tänkte de att om ett par år skulle de få skörda frukten av hans hockeykarriär. Leva tillsammans, njuta och unna sig. Mamma, pappa, barn o hund. Snart älskling, snart kommer jag hem...

En sak är jag ganska säker på, att den här tragedin kommer sätta spår i vår stad. Livet före o efter Liv. Jag förväntar mig att tröjan med nr 1 kommer hissas i Kinnarps Arena. Minnesplats, staty, ett gatunamn, byggnader som uppkallas efter, jag vet inte, men Stefan Liv kommer aldrig bli glömd. Han kanske till o med blir en änni större hjälte nu. Vår Stefan....



I morse innan kraschen skrev jag en status på Facebook om att jag måste bli bättre på att leva nu, inte ligga tre steg före hela tiden. Stefans bortgång får bli ytterligare en påminnelse om hur viktigt det är.

Fina Stefan, tack för att vi fick låna dig ett tag. Vila i frid.

Mina sista tankar går till Anna, Herman o Harry. Må ni finna styrka, hoppas ni känner hela Jönköpings omsorg o stöd.

Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag
och någonting alldeles oväntat sker
Världen förändrar sig varje dag
men ibland blir den aldrig densamma mer

Alf Henriksson


Åsa - märkbart tagen




12 kommentarer:

  1. Det var lite tårar från och till i ögonen igår.Jag läste vad alla skrev i minnes grupperna på FB och då blev det än mer snyftande.Så så tragiskt.Unga människa och stackars familj.
    Fint skrivet av dig förresten :).Jag brukar läsa din blogg men har nog aldrig gett mig till känna tidigare.

    SvaraRadera
  2. Fint skrivet Åsa, ska gå till Hovrättstorget idag med en blomma, fjuttigt men en liten hyllning ändå.

    SvaraRadera
  3. Finaste Åsa - du kan skriva så det ryker, så könslorna dallrar och tårar kommer fram.

    Jag förstår när jag läser att Stefan var en mycket speciell och omtyckt ung man, duktig idrottare, en förebild, älskad pappa och äkta man.

    Precis som du, tänker jag först och främst på familjen och vännerna.

    Att vara här och nu, är viktigt. Allt det vi ofta tänker att vi ska göra och säga måste omsättas i handling och inte skjutas upp.

    Din fina text hoppas jag familjen Liv får ta del av

    Kramsar!!!

    SvaraRadera
  4. Vad vackert du skriver, och jag förstår att det känns i hela Jönköping, och i hela sverige.
    SÅ vidrigt hemskt
    döden kommer på ett ögonblick och förstör för alltid livet för de anhöriga, och för vänner, omkring.
    jag har läst en del om Liv och jag förstår hur speciell och omtyckt han var av så många.
    Stora kramar idag!!!

    SvaraRadera
  5. Tårarna trillar, du skriver så fint Åsa och så sant! Stefan var verkligen "vår" kille, "vår" spelevink. Jag hoppas att han anade hur älskad han var av oss alla i Jönköping. Han var fantastisk med sitt stora hjärta och sin "rediga" Jönköpingsdialekt. Trots att vår dialekt inte är Sveriges vackraste så var det charmigt när han talade!;) Många många tankar går till hans familj. Så oerhört tragiskt....
    Många kramar

    SvaraRadera
  6. Åhh, vad fint du skriver Åsa! Ja, Jönköping har sorg, var förbi vid Kinnarps Arena, överallt är det folk som gråter, tänder ljus o lägger blommor. Ofattbart sorgligt, men ändå som du skrev fint på något sätt! Tänk vad livet snabbt kan ändras, från att allt är bra på morgonen när man vaknar o bara några timmar senare händer en så'n tragedi att livet aldrig mer blir detsamma...
    Leva i nuet o vara rädda om varandra ska bli mina nyckelord!!!
    Kramar S.

    SvaraRadera
  7. Ja, så fruktansvärt tragiskt och hemskt. Och hela deras lag, vilken förlust för, inte bara de närmast anhöriga utan även för småkillar, bygden/staden och allt runtomkring.

    Det är så ofattbart.

    Och det där jädrans planet skulle skrotas om 3 veckor.

    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Så fruktansvärt.

    Tänker också på familjen...

    En sorglig dag för svensk idrott som förlorat en av sina stora profiler.

    KRam

    SvaraRadera
  9. Ja det är hemskt tragiskt. Han va ju ett hockey geni och alldeles för ung. Det är många som är arga för dom skulle spara pengar på att köra ett gammalt plan.
    Ja alla tankar går till familjen
    Sorgligt.
    Ja lev livet medans du kan och uppskatta det du har.

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Jag hade aldrig hört Stefans namn innan jag läste om olyckan.

    Men det har stått så många fina ord om honom i svenska tidningar, så nu känns det nästan som jag har känt honom

    mvh

    SvaraRadera
  11. En helt fruktansvärd händelse som har fyllt tidningarna här hemma i flera dagar.
    Tankarna går till Stefans familj och vänner i denna stund som är den värsta tänkbara för dem.

    Att sedan läsa att planet skulle tas ur drift 1 oktober gör att man blir rent ut sagt ilsk. Det känns som om den här tragiska händelsen hade kunnat undvikas.
    Det var verkligen fint skrivet Åsa. Ha det nu gott.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Älskade Sis, jag skrev i Stefans minnesbok från Dig!!!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!