söndag 4 september 2011

Labordayweekend och lessenglad eftermiddag

Nu har han åkt, vår ärade gästJonas som vi haft äran att husera i nästan 3 veckor. Jag har haft det så härligt underbart roligt med vår Jonte, tiden har rusat och nu skriker "hans" rum av tomhet, femte platsen vid matbordet ser övergiven ut, barnens läxhjälte har åkt hem. Kvar hänger Jonas lånade handduk över en gungstol, aj vad det gör ont. Många tårar i dag. Ser det som ett tecken på stor kärlek och fin vänskap. Tack för att vi fick rå om dig Jonte, världens bästa!

Ett minne av gästJonas.... Buhuuuuuuu
Tur för oss att vi var bjudna på BBQ hos ett par vänner som bor vi sjön, Lake Norman. Härligt umgänge, barn som badar, pappor som åker båt, cool tjej på wakeboard, mysig pratstund på en brygga. God mat, ännu godare Cosmopolitans, glasstårta. Solglitter på sjö, varm bris och för en stund kände jag att om mitt liv slutade precis just då, då skulle jag ändå lämna jordelivet lycklig. 

Man kan nog inte bo bättre just här, underbart hus, underbar brygga o
båtplats. Jag gillar tusenmycket!
Vi har också varit på hund-jakt i helgen, en upplevelse i sig. Lördagen bjöd på uppvisning av härbärgehundar på det fina shoppingcentret. Kanske 20 hundar, stora o små. Jag ville ha en fin, superfin Dobermann-Schäfterbladning (totalt orimligt, både mixen och hunden, kräver sin ägare)  Lucas ville ha den svarta lurviga, Basse var sval men Cajsa ville ha alla. Tårar, så klart men kloka barn förstod att vi behöver hitta rätt sorts hund. 

Den svarta lurviga, o fin fin dobbis
Vi for vidare till två härbärgen, det ena var polisens och det andra privat. Oj vad jobbigt, men oh så nyttigt. Både för mej och för barnen. Hundarna hade det bra på härbärgerna, inga tvivel om det. Många hundar o andra djur, kommer från vidriga förhållanden innan de blev omhändertagna. Många mycket stora hundar där, o jag var lite skraj för dem. Vem vet vad de har varit med om i sitt tidigare liv, hur de är i psyket och vad de kan få för sig. De största hundarna skulle lätt kunna fälla mej till marken, o äta upp mej förmodligen. Nu hittade vi inte rätt hund där, men vi har kommit en bit på väg, vi har sett massvis och lärt oss ännumer. 

Sötaste lilla valpen, kommer väga ca 40 kg som vuxen
Många tårar denna dag, barn som önskar hund så mycket, barn som gråter av omtanke och mamman som imponeras så till den milda grad över hur många människor som ideellt arbetar med detta, som brinner så starkt för att rädda en hund eller två. Eller en ödla eller en katt. Jag blir glad o stolt över mänskligheten, samtidigt lite beklämd. Tänk om resurserna lagts på annat, på cancerforskning, på utsatta barn eller mat till mindre bemedlade. Hm....

I morgon är det Laborday här, ledig dag för barn o Basse. Poolen stänger för säsongen, o vet ni? Det är ok, jag är klar vid poolen, jag är mätt. Jag har nyttjat den väl, jag har njutit varje sekund av min nästan dagliga stund där. Jag har passat på eftersom det har varit så fint väder liksom. Svensk eller? Jag tycker dock att det är för tidigt att stänga ner och tömma ut vattnet men det känns ok ändå.

Northstone countryclubs pool får av mej 4 Strömmings av fem. Vårt glammiga tillhåll, vårt extra vaganza, vår lyx men också stället som lägger dricks på varje inköpt glass o som serverar allt för sunkig mat, pizza o grilled cheese. Fram för nyttiga snacks och snälla? Köp ny högtalaranläggning, får skorv i örat av gnisselljudet. Hejdå poolen, ses i vår. I slutet på maj.

Imon far Basse till Sverige igen, tur att vi hann kemtvätta skjortorna emellan. Ska njuta av familjemys till max imon tills flyget går. 

Ha en fin början på ny fräsch vecka. Nya tag, nya möjligheter!

//Åsa - tillbaks i verkligheten

PS: en hälsning till familjen S. Ni kan inte ana vad jag tänker på er nu, önskar så att jag vore hemma hos er. Bara lyssna, krama, ta hand om er o bara finnas vid er sida. Nu sitter jag i era innerfickor o kramar era hjärtan. Hoppas att ni känner det!

4 kommentarer:

  1. Å avsked är sååå jobbigt. Förstår verkligen hur du/ni känner. men man får försöka att se det så att detju är bra med saknad också. Att det visar att tiden man fick tillsammans var jättebra och att man betyder mycket för varandra. Jag vet, det låter klämkäckt och hurtigt men efter ett par dagar brukar man faktiskt kunna känna det också.
    Härbärgen för djur är så vanligt här. Främst hundar o katter då såklart. Otroliga personer som jobbar med detta. Hoppas ni hittar ER hund snart!
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Så mycket klokt och fint du skriver bästa Åsa.
    10 strömmings. Du vet att jag dubblar max strömmings när jag gillar och känner.

    Mätt kan man bli och igår fick jag också en sådan känsla efter alla dagar på stranden. Nu gör det mig inget om det blir svalare och annat får prio. Det har varit en finfin sommar. Nu längtar jag efter pumpa och löv - bring it on!!

    Kram!!

    SvaraRadera
  3. Jag tog med mig kidsen till ett hundhärbärge när vi flyttade hit...not good. Vi ville ta hem alla! Skulle gärna ta en sån hund, de är värda så mycket mer än de har fått. MEN vi har Enzo, han är en gammal herre som inte ska behöva tampas med en annan hund så här på ålderns höst. Vi tänkte valp ett tag men nä, vi hoppar det.

    Gillar dina strömmingar btw.

    Du är grym Glam Åsa, rookien i dig håller på att försvinna..du har hittat hem här i uvesa haha.

    KRAMEN

    SvaraRadera
  4. Saltis!
    Mmm, visst är det så, ett tecken på löv. Tacksam att jag får känna också. O jag blir så väldig imponerad av att hela vårt nya land mer eller mindre bygger på att alla hjälper till på något sätt. Annorlunda för en svenska som slagit sig på bröstet när jag skänkt en hundralapp till rosa bandet och varit med en gång i skolans skridskodag och knytit skriller. Svenskar har en del att lära här!

    Lotta, du är galet generös med dina strömmingar, tack!
    Skön känsla att vara mätt på sommar, tror aldrig jag upplevt det tidigare. Underbart!

    Kalaslotta, Enzo är gullig, o hur gärna man vill måste hunden fungera i familjen. Annars hade vi haft flera husdjur redan misstänker jag!
    Fniss, jag gillar att vara rookie, känns lättare att bli förlåten om jag klantar mej. Glam, vi älskar!

    Kram till er

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!