söndag 11 september 2011

Att släppa kontrollen och andra lärdomar

Vilken vecka, verkligen! Upp o ner, sorg o elände. Ensam i ett stort land, Basse i Europa, länge. Skola som suger musten ur vem som helst. Möte, volontärjobb, trevliga luncher och härligt väder. Oro för Basse. Fina mail. Krafttag i massor av saker och restaurangdate med Lucas. Kvalitetstid och stress. Inga kläder men en fin väska, längtar efter höst och saknar poolen. Ja ni förstår va? Verklighet o vardag.

Jag har ansträngt mig till tusan för att vara lite mer här o nu. Ger mej själv godkänt men inte mer, tre Strömmings. Men konsekvensen blir en gnutta kaos också. Vetekatten hur jag ska få balans. I morgon har jag mitt eldprov. Ska befinna mig på två ställen samtidigt. Köra till ridning o Lucas ska på cross country, läxor ska göras, mat ska ätas och samtidigt vara på föräldrarmöte på Lucas skola. Hmmm. Jag löser det, det gör jag, men eftersom mitt härliga påklistrade "jag måste carpe diema mer" infall kom just nu har jag inte planen klar riktigt. Smart där Åsa, smart. Men jag viker mig inte, jag är inte bitter, men jag tror att om jag åtminstone hade haft min bättre hälft på hemmaplan, då hade jag klarat morgondagen lite lättare....

Andra lärdomar:

Här i USA ska man inte bli förvånad om man stöter på en vit tiger, en känguru eller en kelig räv vid något center. Cajsa upplevt, klappat och gosat. Med en vit tiger? Joråsåatt... Zoo på uppvisning alltså.

På sleepoverkalas får man grymt härliga goodiebags med sig hem. Duschkräm, lotion o handsprit. Doftar ljuvligt. Mamman snottar, trots att det var barnet som var på kalas. Goodiebagsdetaljen missade vi när Cajs hade ridkalas... Förlåt.

Att skaffa sig en härbärgesjycke var inte det lättaste tydligen. Många parametrar som ska stämma. O många papper att fylla i. Om vart hunden ska sova hos oss. Hur många timmar den ska vara ensam, vad vår veterinär heter osv osv osv. Tusen frågor, o HusägarJeff kommer bli uppringd. Jag förstår dock, klart att dom måste kolla allt så hunden får det bra men samtidigt, ahhh. Är det ingen som vill ha hunden så försvinner den på bakgården o far till hundhimlen. Kluvet. Håller tummar för att det är vi som får äran att bli husse o matte till Elliot!


Skolan, AWMYGAD. Har fullt sjå med att klä barnen, framförallt Cajsa, lämpligt. Dessutom tio tusen andra regler att följa. Godkänner vi att Lucas deltar i sexundervisning? Tusen saker att samla in pengar till. Blyertspennor som förbrukas/slängs/slarvas bort. Lärare som enligt dem själva undervisar i 2010 talets anda. Filmer på youtube, information på hemsidor. Flashdrives och wikisidor. Heja o allt, men vad var det för fel på stenciler? Skoltv på morgonen, lunchlådor som inte får innehålla något barnsligt. En lapp med pussar från mamman uppskattas sådär på middleschool tydligen. Nåja. Om två år sitter rutinerna, o då flyttar vi hem. Ge mej styrka!

Jag älskar mitt jobb på biblioteket. Älskar!

The hunger games. Boken, som nu spelas in som film, o den som filmar, han är son till biträdande biblitekschefen på skolan. Min bästis. Fribiljett? Jomentack, smålänning ju.

Lägg inte ner tid på att UV-lampa fransk manikyr på spagettibarnet. Mamma, detta var gott att tugga på, segt liksom. Arrgghhh.

Kläder, har inga att ta på mej när jag ska vara den vanliga jobbÅsa. Shorts linne, shorts linne short linne... Funkar inte som klädsel när jag är sidekick i 4th grade. Men väskan, den ställde jag käckt på katedern, väl synlig. Förlåter allt va?

Ugnen, vad är fel? Bake, broil, roast? Undervärme. Bränd paj o botten, blek som lutfisk på ovansidan. Ohh, till thanksgiving kommer svärmor, vi ska baka kalkon. Hur ska det gå?

Affärerna fulla av Halloweenpyssel o hemskheter. Massvis. Överdåd. O dräkter. Big time lärdom o kulturskillnad: Hemma i Sverige när barn ringde på o trickortreatade var de utklädda till hemskheter. Liemän o dracula. Häxor o Skriet. Här säljs dräkter som nyckelpigor, sköldpaddor, prinsessor. Brandman och rymdfarare. Har vi fått allt om bakfoten? Tips från livräddargranne Nancy: Köp på dig godis, 50 portionsförpackade småsnaskpåsar förpackat i påsar stora som huvudkuddar. Räkna med att du behöver minst 100, två huvudkuddar alltså. O sen sitter mammorna på garageinfarten o ger ut godis o smuttar på vin medans männen går med barnen o busar. Ohoo, rädd jag blir om det kommer en nycklis va? Ta du lite snask, tant har tusen små påsar. O säkert har jag köpt lite extra om jag känner mig själv. Steget före Ström. Nääääj, carpe diem Åsa. Uppstramning.

Sallad på restaurang som serveras på kylskåpskall tallrik får en Strömming, uselt dåligt.

Sommarens firre. Tonfisk. Grillad, halstrad. Gott, så in i bänken.

Pottery Barn, jojagtackar ja, här kommer storinköp av möbler ske. Yes-oh-my-like som Cajsa skulle sagt. Hade jag kunnat hade jag köpt rubbet, allt men nu fanns det visst en begränsning till matsalsmöbler, lång byrå o ett skrivbord verkade Basse säga lite barskt. Attans! Men en säng också, snälla?

Give aways. Gör inte ont att få en necessär med roliga saker i när man köper en foundation. Jippyyyy. Att jag sedan inte använder allr spelar ingen roll. Smålänning igen va? En brun kajal är en brun kajal. Kanske nångång kommer till användning. Nån som vill ha en förresten? Jag har två!

Okidoki, das war alles. O det är härligt att se att jag kan knepa ihop ett långt inlägg utan att ha något att egentligt att säga. Jag är ju helt fantastisk, o härlig! (egoboostar o självkänslabombar mej själv inför hösten)

Åsa - i ett parallellt universum, lite låg, känner saknad o sorg men ändå fånigt på G

14 kommentarer:

  1. Söta, härliga Åsa.

    10 strömmings idag med av mig

    Var inte så hård mot dig själv

    Ugnstemperaturer, volontärabete, barn, skolor, läxor, fritidsaktiviteter, giwe aways, lite snottad lotion...vad gör det?

    Du är fantastisk när du kommer igång med skrivandet.

    Och såå roligt att du gillar bibblanjobbet. Pottery Barn är bra, det piggar upp. Kläm inte en säng där också, blink blink

    Kram och sov gott!!!

    SvaraRadera
  2. Alltså är man lite halvrund efter ett halvt glas vin får man skylla sig själv.

    KLÄM IN EN SÄNG ska det vara och ingenting annat.

    Och Elliot gillar jag!

    SvaraRadera
  3. Kul inläg Åsa:)
    Det där med ugnen känner jag verkligen igen. Jag höll på att bli galen. Antingen bränt eller ingen färg alls. Men jag använde mig av spisens instruktionsbok. Och att sätta något i mitten av ugnen skippade jag.
    Hoppas du klurar ut det hela.

    Kram

    SvaraRadera
  4. JA EN LITEN ELLIOTJYCKE MÅSTE FÅ BO HOS ER !!!

    SvaraRadera
  5. En mörk, trist och regnig höstdag i mitten av september förvandlas plötsligt till en varm, mjuk sommardag på en kritvit strand med turkost hav!

    Så känns det att läsa dina inlägg, det är så underbart underhållande, trots att du känner att vardagen suger fett med jämna mellanrum. Du har en sådan förmåga att få till det med glimten i ögat.

    Det går inte att plocka ut en grej i ditt inlägg att kommentera för då skulle jag göra de andra sakerna orättvisa.

    Jag säger bara: UNDERBAAAAART!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Nä men så söt Elliot är! Kolla bara hur ni gör när ni ska flytta tillbaka. Ytterligare en sak att hålla reda på. Hahahaha!

    Jag tycker du sköter allt så himmelens bra! Tar dessutom det mesta med humor vilket gör allt så mycket lättare.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  7. Grattis på namnsdagen, dessutom! Hurra!

    SvaraRadera
  8. Så härligt du skriver, Åsa! O lite bitterljuvt sådär... Eliott är superdupersöt!! Hoppas det går vägen med honom. Våra vänner här i PA skaffade en liten hund medan de bodde här och hon bor numera i Sverige. Gick utmärkt, se bara till att alla vaccinationer är tagna.
    Pottery Barn är fint!!! Klart du ska ha en säng också. Det är ju lite svårt att ångra sig i Sviden sedan.... ;)
    Hoppas trycket på Basse lättar lite snart.....
    Och visst är du fantastisk o härlig!!!!!!

    Kram på´re!

    SvaraRadera
  9. Ditt inlägg får mig att själv minnas hur omtumlande allt var för oss första året vi bodde i USA. Halloween är jättekul. Det går att klä ut sig både till hemskheter eller snällheter. Båda går lika bra i USA. Vi brukade köpa godis antigen på Walmart eller Costco. Stora påsar som var billiga och sedan delar man ut så långt lagret räcker så att säga. När det är slut släcker man inomhus för att visa att man antigen inte är hemma eller att godis här är slut. När man delar ut godis så räcker det att ge dem en näve var. Vi lät dem aldrig ta själva utan delade ut några stycken karameller eller klubbor till varje barn. Jag kommer att sakna halloween jättemycket känner jag.

    SvaraRadera
  10. Himmel vilket inlägg Åsa! Så roligt men också sååå innehållsrikt! Vilken energi! :-)
    Tycker det låter toppen att ni hittat ER hund. Hoppas nu bara att han får komma till er också! Och visst är det bra med kontroller, men jag förstår frustrationen också. Håller tummarna nu!!!!
    Haha ang kläder så tror jag nog att du är typ tusen ggr snyggare och piffigare i dina shorts än jag är i min vardagsutstyrsel hahahaa! ;-)
    och COOLT att du känner de som gör Hunger Games filmen. Har just börjat på bok nr 2 nu efter att ha sträckläst ettan! :-D
    Ang skolan så måste jag säga att jag skräms liiiite av det du skriver. och vad jag hör från andra. Tycker det verkar vara ett heltidsjobb i sig att ha barnen i skola här i USA! Mycket som måste skötas av föräldrarna och i hemmet. Plus allt detta med godkännanden hit och dit. Vadå FINNS det folk som INTE godkänner att deras barn får sexualkunskap i skolan!!?? SÅÅÅÅ Sinnessjukt tycker jag! Lever vi inte på 2000-talet?!?!?!? Herregud! Skrämmande!
    Sedan ang Halloween så ja här handlar det enbart OM kostymer. Inte bara skräck utan vad som helst. Första Halloween vi firade här med E var hon utklädd till Pippi. Dock med "egna" kläder för vi hade inte köpt ngn kostym för hon var så liten då. Hennes kompis var Harry Potter.
    http://saltistjejen.blogspot.com/2009/11/pippi-harry.html
    Förra året var hon dock Mimmi Pigg (eller Minnie Mouse" som hon ju heter här på originalspråket). Hennes kompisar ar just brandman, fjäril och haj! :-)
    http://saltistjejen.blogspot.com/2010/11/halloweenfirandet-i-en-lang-rad-bilder.html
    I år vill hon vara drake! :-)
    Lycka till nu med alla dina uppdrag!!!!!!
    Och tack för att du förgyllt min dag med ditt roliga och ändå tänkvärda inlägg!
    KRAAM!

    SvaraRadera
  11. Grattis på namnsdagen Åsa!
    Ja va inte så himlans hård mot dig själv.
    Visst är det väl kul att få med något när man köper en dyr kräm eller vad det nu är.
    Super söt Eliot. Vi adopterade också en hund från humane society och det va inte bara ett papper. Men det är bra tycker jag för ofta kommer dom ju ifrån hemskheter

    Kramar!

    SvaraRadera
  12. Pottery Barn Kids/teen är också att rekommendera. Sitter här i Svedala och dreglar över inredningen på P B's sidor.
    Fick själv en härbärgesjycke när vi bodde i USA, så lycka till :)Älskade Halloween när vi bodde i över där. Men här har det blivit så fel.
    Happy Halloween // Angelina

    SvaraRadera
  13. Mej hej, vilka gulliga kommentarer, tack rara! Om ni visste vilken energi jag får av era ord. Tusen tack o många kramar till er!

    SvaraRadera
  14. Lise-Lotte Lindgren22 september 2011 kl. 12:54

    Jag hoppas bara en sak: Att du inte klär ut era stackars traumatiserade hundar i varmkorvkostymer på Halloween. ;-D
    Kram!
    Lise-Lotte

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!