måndag 12 september 2011

Jag klarade det! O lite skol-skrämsel

Tusen tack för support, glada tillrop på min namnsdag och rara kommentarer. Det ger energi, så där mycket så att jag nästan får lite hybris. Gör inte något alls för idag, på eldprovsdagen, jag behövde energi o support väldans mycket. Tackobock!

Höjdpunkter under eftermiddagens prövning

Barn 1 sladdar hem. Äter ståendes på ett ben, gör matteläxa o jag knyter ridskor.

Bilfärd till ridskola, läxor förhörs

Sällskap i bilen, två kylväskor med matlådor till barn, dricka. Våtservetter, handsprit. Skedar till pastasallad. Pennor o suddgummi till läxor. En stor näve självförtroende och några liter överdriven tilltro att joho, det här kommer funka.

Galopp över nejden, jag sitter rakt upponer på stol.

Efter ridning, i rakterfart till barn 2s skola. Cajsa byter om i bilen, tvättar sig med vårservett. Skajpar med Basse också.

Hittar inte pojk, stressar ihjäl mig, hans träning dragit ut på tiden. Främmande människa pratar med mej o Cajsa. Jag är trevlig. Hon berättar för sin man om oss. Jag fattar inget, Har vi träffats förr tänkte jag. O det måste vi ju ha gjort, annars finns ingen anledning för henne att i gräll amerikask falsett skria haaaaaj Aorsa över hela parkeringen. (visar sig senare att hon är min nya bästis, TF bibblanchefen)

Barn kommer, dyngsvettig, hungrig som ett as och mattblanka ögon. Oj, varmt idag o han hade inte hunnit/orkat eller kommit ihåg att äta specialfiffiga rullen med pastrami o sallad som jag packat ner extra i hans lunchbox. Inte hittat den extra vattenflaskan. Bråttom nu, mötet börjar om två minuter. Rafsar ner kylväskor, papper, nycklar, släpar svettLucas o spagettibenet travar så lätt. Swish in på skolan. Är det ok att Lucas äter sin middag här, inne i klassrummet? Jaaaa säger mrs Hufflepoff, han ser hungrig ut. Svetten kommenterade hon inte, gick inte att missa om man säger. Ljusgrå tischa och rännilar ner för halsen.

Lucas gör läxor på mötet. Cajsa ritar på ett papper. Lär oss om behaviorcards. Ingen lek här alltså. Slarv med läxa, uppnosig mot fröken, saknar blyertspenna. Försenad, fel klädsel... Då får man signatur på pappret. Olika färgkoder. Stor belöning till den som klarar hela läsåret utan en enda signatur.



Bra möten med de flesta av Lucas lärare. Mycket bra info. Många nya hemsidor att hålla reda på ifall man vill ha kontroll över barnets skolgång. Papper. O pappor, i sällskap med mammor. Utan barn i sällskap, i sitt hemland på sitt modersmål. Bara jag, den lustiga svenskan som kommer med matlådor o svettigt barn. Ett annat barn som inte ens går på skola i släptåg med omöjlig ridhjälmsfrilla. Doftar starkt av citron från våtservett. Mamman, hon är i chock. Hälften av vad som sades på möterna var nyheter för mej. O för Lucas med tydligen. Ojsan. Men Lucas, visste du inte detta? Nä, ojsan. Arga ögat från mamman många gånger. VAR ÄR PAPPAN?

Hem, väcka cajsa som somnat i bilen, bäcksvart ute, kl 8.30. Kvällsmat, läxläsning med Lucas, beställa skolans årsbok som man så påpassligt fick info om idag. Deadline idag! Hur tänker dom? Struntar i alla tusen extraval, varken orkar eller hinner.

Cajsas tidsfördriv på mötet bjuder jag er på. O hon har ritat detaljer på fotona med....

Tittar igenom resten av pappershögen från skolan, o inser. Jag blir galen. Det brister, skrattar o gråter om vart annat. Orkar inte med, undrar om alla dessa samtal om viljan att lära sig, att göra det bästa man kan, ha en målbild framför sig, tänka smart o långsiktigt har förståtts av Lucas? Framför allt att utnyttja alla möjligheter som finns o allt var det nu är. Av alla tusen möjligheter väljer han ORIGAMI på extralektionen som är som klubbar. Ni vet, snyggaste tjejen o killen är med i yearbooksklubben o så där. Min Lucas, han som inte har koll, som slarvar och kämpar så där lite halvdåligt emellanåt. Han har möjlighet att välja mellan alla dessa:

Ååååå
Frågade honom om han visste vad de skulle göra på Origamiklubben? Jorå, man lär sig vika turbaner av papper. VA? Turbaner av papper du vet? Hm. Här kommer nog mamman styra upp, för turbaner, det kan jag lära honom att vika på en eftermiddag om det nu är så. 

Men glad som en lärka är jag, starkare än nånsin. Jag klarade dagens vedemödor. Ger mej själv ( håll i er) Fem Strömmings av 5 möjliga. Dagens logistikdrottning, århundradets bästa tålamod med 12 åring och en jäkel origami tydligen. Nån som vill ha en TURBAN?

Åsa - trött!



7 kommentarer:

  1. Åh, man blir svettig av att bara läsa om allt som du måste hinna med. Tänk så här Åsa: "Man kan inte gör mer än sitt bästa" och i ditt fall är det säkert gott nog.
    Namnsdagsgrattis lite för sent!
    Det fixar sig nog med kalkonen.
    Kramar från svärmor

    SvaraRadera
  2. Vilken dag!

    Men du han kunde ha valt något värre än origami. Hår o makeup till exempel;)

    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag är för origami-kursen, tänk vad fiffigt att Lucas hädanefter tar över alla julklappsinslagningar och även födelsedagspresentinslagningar. Och ni behöver ju heller aldrig mer köpa presenter, Lucas kan ju tillverka läppstift, bultsax, hundkoppel ooch eventuella huvudbonader i just origami. Puss Malin

    SvaraRadera
  4. Mycket olika aktiviteter att välja bland. Nästan så man blir sugen själv. Ibland fattar man inte hur ungar resonerar alla gånger men det blir nog bra med origamin. Du får lova att visa upp de där turbanerna när ni får till dem. Verkar vara ett heltidsjobb att vara mamma i USA när det gäller barn och skola och allt vad det innebär. Du har iallafall jobb upp över öronen med allt.

    SvaraRadera
  5. Heja Lucas! Han visste nog vad han valde. Det är ju kul med origami!

    Men visst är det papper. Om allt! Till slut hittade jag ett system. En viss struktur och framförallt att läsa igenom Liisas mapp VARJE dag och sedan sortera in dem i speciella högar med välgörenhet, mötestider, klassaktiviteter osv. Heltidsjobb som får skötas efter läggdags typ.

    Men du är en klippa Aooorsa!

    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Men du....Åsa. Allvarligt. Vad för du all din härlighet ifrån?

    Idag är det 10 strömmings igen. Origami. Du och Lucas, you made my day.

    Tack fina, finaste Åsa för dina rara ord! Jag skriver av och har med mig i handväskan.

    Och om jag inte har sagt det förut, du kvalificerar dig för Karamelodiktstipendiet.

    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Farmen, hoo. Jag litar på dig när det gäller kalkonen. Jag kan ansvara för vinet eller så...

    Camilla, äsch. Så här efteråt känns det ok, men visst, lite rörigt var det allt. Jag söker med ljus o lykta efter stuktur o mer diciplin.

    Malin, jag ska vika en glam-sak till dig. O jag undrar vad Inez önskar sig i pappersform?

    Desiree, japp, så mycket att välja emellan. Hade haft svårt att plocka ut om det gällde mig. Det är mycket med skolan, det är det men jag tror att jag borde hitta en stuktur och ett sätt som gör det hela lite smidigare. Jag är för nybörjaraktigt helt enkelt.

    Taina, o jag älskar papper med, o vika till svanar o blommor o annat. Basse köpte apa-fina origamipapper i Japan till oss.
    Får jag gå i din struktur-skola?

    Lotta. LOTTA, du skämmer bort mej med beröm. Blir så rörd över dina ord, o stolt o tacksam och varm o.....Gör som du, klipper ut och lägger i väskan. Tack sötis, tack!

    Kram till er!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!