tisdag 28 februari 2012

Frågestund om styrelsemötet på skolan, Åsas way of doin' it

Sista måndagen i varje månad är det styrelsemöte i skolan o då sitter jag med på en stol.  Hollahopp!




Väldigt många har mailat o frågat hur jag klarar mej ur dessa möten med hedern i behåll, söta ni är. O ja, det kan man ju undra, hur klarar jag ut det, o hur går det till egentligen.

Frågelådan...

Bengt, 54 år från Olofström skriver:
Kära Loppan, jag har nyligen startat ett frimärksklubb här på orten. Vi är fem medlemmar. Det är jag som är ordförande i klubben, min fru Solan är sekreterare. Konny på Posten är medlem o Solans syster Evolynn är kassör. Vi ska ha vårt första styrelsemöte i New Orleans tänkte vi, i USA alltså. Vad rekommenderar du för rekvisita till mötet?

Hej Bengt. Kul med frimärksklubb, verkligen! Jag brukar ha med mej en penna o ett block. Oftast får deltagarna en dagordning utskriven, eventuellt en balansräkning också. Någon ska föra protokoll och styrelsen ska gärna bjudas på vindruvor, i alla fall på årsmötet. Lycka till!


Maja från Örkelljunga undrar:
Hej Loppan! Vad roligt du skriver, men varför skriver du så långa inlägg? Jag hinner inte äta min lunch. Varför sitter du i styrelsen på Cajsas skola?

Hej Maja. Ojdå, stackare som inte hinner äta. Kanske ska du försöka läsa o tugga på samma gång. Kan funka för vissa. Jag skriver så långt för att jag kan. O om jag inte skriver så ofta så blir det naturligt att de inlägg jag skriver blir längre. O jag skriver snabbt och rakt från hjärtat. Det är viktigt för mej. Har alltid skrivit mycket, älskar att skriva. Jag fick automatiskt (tror jag eller så svarade jag helt enkelt bara ja på en fråga jag inte förstod) en plats i styrelsen när jag tackade ja till att ansvara för skolans tidning. Jag gillar att engagera mej i saker, o hjälp vad jag lär mej saker hela tiden.


Nina, ordförande i Aktiv Ungdom FGHK skriver:
Härliga Åsa, vi saknar dej sååå i styrelsen för Aktiv Ungdom. Ingenting är sig likt, kanske lite lugnare och kontrollerat dock. Vilket team vi var du och jag, fantastiskt. Bästa åren i mitt liv tänker jag.
Vi undrar, Magnus o jag, om du verkligen beter dig på samma sätt i din nya styrelse som du gjorde i ditt gamla styrelseliv? Jag skulle ge mycket för att se dig nu gumman.
Puss o kram från Nina
PS: I löv det orangea OPI lacket du skickade hem. Du har öga för sånt.

Nina, fina härliga Nina. Saknar dej! Mm, det var härligt i Aktiv ungdom, förutom varje december ;-)
Haha, näää, jag är inte samma Åsa. Tusen skäl till det. Först o främst språket. Drar mej för att säga för mycket mer än det jag måste. O då har jag övat innan. Hellauuu, maj nejm issss Aurssa, ja du fattar. Sen, o det är nog den största skillnaden, jag behöver inte engagera mej i annat än det som rör tidningen o när mötena hålls så har jag redan skickat allt till tryck. Förhandsinfo de lux. O det innebär att allt som diskuteras på mötena har jag koll på. Jag lyssnar o lär, o skrattar när de andra skrattar fast igår skrattade jag visst först, o lite för högt o rektorn vände sig om o tittade på mej. Jag kissade nästan ner mej. Hon har pondus så det blir över. Fast hon hade en jätteful lunchbox, o det tyckte jag var lite kul att se.
Pussegull kastrull goding. Hörs snart!


Mai på Djungeldyrets fashion.nett frågar:

Govd daug jente minn.
Hvordan klaedsel aer det som giller pa möderna i amerikatt? O vad foer slaegs snacks faer ni under moederna?
Hej Mai!
Vet inte om du är från Norge eller Danmark så jag svarar på svenska. Hoppas du förstår.
Klädseln är sååå olika från person till person. Igår hade rektorn en soffklädsel chanel kopia dräkt. Alldeles väldigt stora örhängen som såg ut som åttor. Bruna skor o beige väska. FÖNFRISYR!!
En del har jeans, en del kommer från tennisträningen o bär tenniskjol. Många har ballerinaskor eller sneakers. Jag hade jeans och en turkos tröja med scarfs och håret uppsatt. En tjej hade ett väldigt snyggt gult linne o capribyxor med wedges till. Vårligt. Vi får inget att äta. Gör inget.


Magnus, singel, 46, från Härryda säger.

Du är underbar och verkar härlig o ganska snygg för din ålder. Hur bär du dej åt? Varför så positiv o glad hela tiden? Kan du inte åtminstone tycka att mötet var tråkigt? Lite?
Själv är jag jäklig less på att gå på möten. Tycker det är segt.

Magnus, tack! Ganska snygg tillomed, glad jag blir. Men för min ÅLDER? Hur menar du? Jag har planerat att ha min peak vid 47-48 års åldern och hålla mej där ett tag. O vet du, det brukar allt som oftast bli som jag önskar. :-)
Jag tycker inte allt är kul. verkligen inte. Men min inställning är nog öppen o nyfiken, jag slösar (försöker inte) energi på sådant som inget ger. O nää, möten är roligt, lär mej massvis.
Jag lovar att det är jobbigare att tänka på hur jobbigt saker är än att verkligen ta tag i det, eller engagera sig. Tack för fotot på dig själv vid poolen. Du ser solbränd o stark ut.


Sista frågan jag hinner med kommer från Anonym.

Vad tänkte du på när du satt där på mötet?  Har du några styrelseknep? Hur kommer du ihåg namn på alla som är med?
Förresten, jag känner en som har gått i din systers danskola i Halmstad. Är det sant att du höll en balettlektion när din syster var skadad?

Hej Anonym. Så vi känner varandra? Spännande. Skriv gärna ditt namn nästa gång :-)
Vad jag tänkte på? Satt mest o lyssnade o lärde. Antecknade lite. Funderade på snygga skor, o på en väldigt snygg frisyr som tjejen satt bredvid mej hade. Kontrollräknade lite siffror och gjorde lite överslagsräkning. Försökte förstå tjejen med den galet djupa sydstadsdialekten. Yaaall i Yaaalll, that just dudden add up? Y'all, haaaeve a co'cola? I donnt nao, vadden made up my maand yet. Klurt kan jag säga, väldigt klurt. Y'all!
Gjorde små anteckningar på så många jag kunde från dagordningen för att komma ihåg namn. Typ Shana är hon med trollhår, o så. Smurt va?
Balett, lever i total förnekelse, för alltid o i evighet. Min tondu o releve sitter inte som en smäck so to speak.

Tack snälla för att ni inte tar allt jag skriver på fullaste allvar, o till dem som använder Google translate: förlåt, det här kommer aldrig att funka få översatt.

Åsa - fullifasen på namnsdagen






10 kommentarer:

  1. OOOOAAAAAHAAAAHAHAHAAA!!! Åsa du är bara FÖR HÄRLIG!!
    Shit jag skrattar så tårarna sprutar!!!!! :-)
    Härliga svar till härliga frågor i frågelådan!!
    och Du jag tycker också du är snygg.... Men inte bara GANSKA, och absolut inte BARA för din ålder.... ;-)
    KRAAM!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag har foljt din blogg ett tag nu men har inte kommenterat tidigare. Nu maste jag skriva nat till dej for det här var det roligaste jag har fatt last pa lange. Vad far du allt i fran? Harlig lasning:)

    Halsningar Mija i FL

    SvaraRadera
  3. Ha ha helt underbara frågor du fått Åsa. Det är verkligen kul att bloggens värld genererar ibland.

    Kram och ha en skön dag.

    SvaraRadera
  4. Tack åsa för att jag fick börja dagen med ett asgarv:)
    Du är ju helskön. Fortsätt i samma anda, åtminstone lite då och då.

    Kram

    SvaraRadera
  5. HAHA, du är för KUL!!
    DET där är ju urkul!!
    Srora kramar på skottdagen.
    Igår hade vi bägge namnsdag!
    OCH inte en enda mindes att jag heter Maria också ;-)
    AJA, I live!!
    KRAM!!

    SvaraRadera
  6. Du är inte vetig, tack för garvet

    SvaraRadera
  7. Hi hi hi. Det var dagens garv. Lovely. Kramis

    SvaraRadera
  8. Underbart! Nu vet jag vart jag ska vända mig nästa gång livet känns obegripligt!

    SvaraRadera
  9. Man blir ju kär när du skriver så här ;)

    Åsa, min kardemummaåsa. Du kan, du har hjärtat på rätt ställe, du lämnar ingen oberörd.

    Fortsätt så här, sluta aldrig att skriva.

    xx

    Love!

    SvaraRadera
  10. Snälla rara ni, jag blir alldeles varm o pirrig när ni skriver så snälla saker om mej. Tack så mycket, verkligen.

    Mmm, man kan nog säga att jag har gott om fantasi och ibland lite extra tid också. Hihi, vet inte vad som händer med mej. Frimärksklubb på styrelsemöte i New Orleans?

    Ni är gulliga ni, tack o stor kram

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!