måndag 6 februari 2012

Football, onyttigheter o en 53åring....

Men så där ja, Super Bowl är över, passerat och förbi. Kanske inte ett minne för livet men en upplevelse och något man kanske bör försöka uppleva och förstå för att få ytterligare en dimension på sin tid i USA. Dagen då det mesta handlar om football, chickenwings och reklam. O vad fasen, jag går all in. Vad har jag att förlora, vad förlorar jag på att vara (försöka vara) en anhängare till ett lag i en sport jag inte förstår? Ingenting nämligen, jag går trots allt rikare ifrån festen, känner viss glädje över att laget jag valde att hejja på (av den enda anledningen att det var lättast att uttala) vann. Jag vet varför dom målar streck under ögonen, jag förstår vad 7 yards 3 betyder. Jag inser att jag själv hade blivit mosad om jag spelat och om jag får välja blir Lucas eller Cajs en kicker, inget annat.
Jag fick vara en del av det amerikanska livet. Förpackar minnet och erkänner inte för någon att vi kvinnor på kalaset sammantaget såg endast 14 minuter snällt räknat av själva matchen.
Det tar nog sin tid att lära sig förstå spelet, det gör det nog. Mer än 14 minuter. Men jag förstår hypen, jag förstår det ekonomiska värdet, jag älskar konceptet att umgås med amerikanska vänner o äta tusen olika sorters förrätter, jag beundrar spelarnas mod och jag letade länge i Basses låda efter en footballströja. Hittade ingen, spelar på min rookie-het. Försvann in i en Husqvarna hockeytröja, Cajsa fick ha Sveriges fottbollslandslagströja från 2008 o Lucas hade en Georgia Bulldogströja. Tror att åtminstone det var i rätt sport för pojken kvällen till ära. Öh? Det gick fint, go Huskies go Huskies sa amrisarna. Vet inte vad som menas. Kan vara förkortning på Husqvarna eller ett namn på ett lag i Canada. Spelar ingen roll. Kul iallafall.

Mat i mängd, rusdryck i kubik och sockerchock. Madonna i pausen, oj! Önskar att jag är och ser ut lite som hon gör när jag är 53. Femtitre! Jag får spunk! Tjusigt Madonna, bra gjort.

Jag nyper mej i armen, lever i en dröm.

Jag lövar super bowl!

Dagens stackars går till basse som sitter ombord på ett plan över Atlanten. Sverige nästa. Synd att han missade super bowl, verkligen trist. Nästa år älskling, nästa år...

Yours truly,

Åsa - lite på sniskan kanske men sportig på sitt sätt








6 kommentarer:

  1. Ja, KUL är det ju!
    Jag och mina två kompisar tittade inte mkt heller igår, erkänner det. Vi satt och snackade istället. Trevligare :-)
    Men det är en stor dag!
    OCH man dras med!
    Gläds över alla som älskar fotbollen, och de är mååånga de!
    Madonna bjöd på en fin show! Lite stiffo, men fin! Drag!
    Vilken TÅRTA ni hade, WOW!!!!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Åh kul att du hade en skoj kväll! Jag löööövar Football väry mycket och känner mig lite tom idag...

    Ville heja på Giants men när jag fick höra storyn om Patriots ägares fru som gick bort i cancer i somras och att spelarna spelade för henne då brast det och jag föll dit...Patriots hade mitt hjärta igår...

    SB day är även kallad (eller iallafall här) crazy calorie day...kan man ju förstå..haha

    Men kul är det och varje år är det lika kul.

    Madonna rockade, Kelly höll ton och text och attans, Indianapolis levererade en sportkväll utan dess like!

    Heja USA

    SvaraRadera
  3. Men Himmel vilken tårta!!!!! :-) Så fin!
    Vi såg matchen själva hemma faktiskt. Ingen fest igår. hdse planer på att se den med vänner men deras dotter är fortfarande på sjukhuset så vi ställde in. Jag mår lite dåligt för deras skull faktiskt. Usch.
    Men matchen var SÅ BRA! WoW! Jag var heeelt inne i den. Ett kort avbrott efter Madonna bara för att natta E, men sedan tillbaka och då var det ju sjuuuukt spännande!!! haha! Efter dryga 6 år här och noll intresse för Superbowl eller American Foootball inser jag att just igår DÅ förstod jag vad det handlade om! Detta event! Och jag GILLADE DET! Just spänningen att det var så jämna lag. Rysaren de sista minuterna och framförallt sista halvminuten! ÅÅÅÅ!!!! :-D
    Ni verkar haft en strålande kväll. Härligt!
    Det gläder mig att ni hejade på "vårt" lag också! :-D
    Kramar!!

    SvaraRadera
  4. Ha ha vilken underbar tårta :-)
    Den var riktigt kul. Ja Superbowl är riktig Amerikansk folkfest. Det är kul att uppleva. Jag lärde mig aldrig de där fotbolls reglerna så att jag hängde med i spelet. Gillade mest reklamen och den mysiga feststämningen.
    Synd att din käre make inte fick möjlighet att uppleva detta men kanske nästa år istället.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag lövar it too, hela grejen. Jag kan inget om reglerna eller lagen, jag blir engagerad när Annika skriver om Tom Brady och vem han är gift med. Så googlar jag lite och får veta att han har barn ihop med kvinnan som spelade Mr Bigs första fru i SATC och då blir det genast mer intressant för en okunnig person som mig.

    Eller tårtorna. Jag gillar Super Bowl bara för alla tårtor som slår rekord i tårtdesign.

    Och maten. Och att man träffas hos kompisar, grannar, familj eller sitter hemma och hojtar. Sånt gillar jag.

    Eller att ägaren av NY Giants dotter spelade Lisbeth Salander i den engelska versionen av Män som Hatar Kvinnor.

    Madonna. Som ser fab ut vid 53 års ålder, iallafall på håll och hon rör sig och sjunger som en gudinna.

    Grabbarna. Lagen. Musiken. Hypen.

    Sånt får mig att tycka att det blir jättekul med Super Bowl.

    I love America!

    SvaraRadera
  6. jag minns en crazy night i San Francisco för ett bra antal år sedan. Vi firade loss tillsammans med ett antal andra på gator och torg. San Francisco 49ers hade vunnit super bowl på hemmaplan, ja folk var galna! En häftig upplevelse! Ps verkligen häftig tårta ni bjöds på, var det verk av syster din och skeppad över atlanten?? Kramelikram Maria

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!