fredag 17 februari 2012

Show and tell, fredagstema om kontraster

O så dyker jag upp igen som gubben i lådan när man minst anar det. Mina dagar är fyllda med jobb just nu, o det har varit Valentines Day och frisör o allt vad det nu är. På pluskontot: Basse är hemma. Skönt att dela vardagen.

Dagens ämne i Show and tell är kontraster. Hmm. Musikanta som angett ämnena för februari skrev så här: Kontraster- (Kommer att finnas lika många tolkningar av detta tema som fredagsbloggare tror jag…) Jag läser aldrig de andras inlägg i show and tell förrens jag har publicerat mitt, blir kul att se hur de andra har tolkat ämnet.


Okidoki. Off we go.


Kontraster för mej är:










Svart o vitt! Yin-yang, en beskrivning om mej själv. Jag är svart eller vit. Glad eller lessen. Pigg eller apatrött. Finns nog inga mellanlägen hos mej. O det är kanske inte är så där vidare positivt egentligen. Jag skulle aldrig kunna lära mej spela golf. Går för sakta. Springgolf möjligtvis. Eller ligga i en solstol o läsa i 7 timmar. Jogga är inte min grej. Gå eller galenspringa. Antingen gör jag mej iordning på morgonen o då är det all in som gäller. Eller så struntar jag i det helt o hållet. Gala eller trash. Ni förstår va? Jag är alltså en kontrast-människa. Kanske inte helt en rätt beskrivning av Yin yang, mer bildligt. Okej?


Men kontraster är annat också, såkart


Att flytta från ett land till ett annat har lärt oss kontrasterna mellan Sverige o USA. För det finns många kontraster. Ganska olika länder o människorna är på ett annat sätt än vad vi var vana vid. Otroliga lärdomar, hejdå fördomar o insnöad Svennebanan. Den här resan vi gör just nu leder till Cultural awareness som det så fint heter. Jag kommer nog förhoppningsvis aldrig mer vara korkad i den frågan eller kategorisk. Fördelar o nackdelar finns i båda länderna. Oftast väljer människan att fokusera på det negativa, o har fördomar pga okunskap o rädsla. Jag är inte rädd, jag har fått mer förståelse, jag ser fördelar med båda länderna. (jag väljer att se det positiva här, världspolitik o styre o tågstrul o väder o fattigdom o överlägsen syn på sig själv lämnar jag därhän)




Kontraster mer då? 

Frågar man Basse så handlar det om upplösning på datorskärmar eller i kameran, frågar ni mej om det säger jag att jag inte förstår något av det. Han är för härlig med sin teknik på något sätt. 

Kontraster i vädret fascinerar mej lite, ena dagen är det apakallt med våra mått mätt, o nästa dag kan det vara 15c varmare. Hänger inte med riktigt.

Dagens tänkvärda får nog ändå bli kontrast mellan välfärd o fattigdom. 



En kontrast som inte är angenäm för mej. Jobbigt att se. Förmodligen inte ens njutbart att vara på detta hotell, jag hade haft en klump i magen i allafall.


Sådär jag, mina tankar om kontraster. Ska bli kul att läsa om vad de andra bloggflickorna skriver. 

Ha en god helg,

Åsa - no matter if you´re black and white....

Andra som är med i fredagstemat:




Alla bilder har jag lånat på nätet

9 kommentarer:

  1. MKT tänkvärt i ditt inlägg, Åsa.
    Ja, man lär sig verkligen av att byta land och språk.
    Inlärningen slutar inte heller efter det att man bott här ett par år.
    Den är ständig.
    OCH visst, fördelar och nackdelar finns i bägge länderna.
    Ibland skulle man vilja ta det bästa av Sverige och USA och bosätta sig på en ö i Atlanten. Mitt emellan!

    Kontrasten mellan välfärd och fattigdom på den bilden är slående.

    HA en fin helg i NC.
    Här ska vi visst få snö.
    OCH sant är att vädret verkligen bjuder på kontraster här :-)

    KRAM!!

    SvaraRadera
  2. Annika, gulle! Tack

    Mmm, gissar att du är glad om ni får lite snö, lilla tolmajja. Den får gärna hålla sig där uppe också :-)

    Idag hade vi dimman från Lützen här, o nu är det klartblått. Kontraster big time!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken bra tolkning Åsa!!
    Håller helt med om att det är svårt och jobbigt och utmanande men också oooootroligt underbart att få vara med om de kontraster som man upplever mellan olika kulturer! :-)
    Sedan måste jag säga att din sista bild här verkligen ger en vissa tankeställare....
    Hoppas ni får en finfin helg!
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Där är du!!! Som jag har väntat...

    Bra och tänkvärt som vanligt.

    Visst är det omvälvande det här med att flytta...man lär sig så mycket om sig själv och andra.

    Hoppas att ni får en härlig helg, vi drar till Aspen och klämmer lagg...en annan sak jag har längtat efter!

    KRamen

    SvaraRadera
  5. Intressanta och tänkvärda kontraster. Jag funderade också på Amerika och Sverige kontrasten lite på min blogg. Det finns ju massor inom detta ämne. Mycket bra tolkning av temat. Ha en skön helg.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Bra exempel på kontraster och den där sista bilden är ju otrolig. Undrar var det är någonstans. Jag hamnade på ett liknande tema i mitt debut-fredagsinlägg i Show&tell.

    SvaraRadera
  7. skönt att ni är samlade igen i family Ström, vad ska ni hitta på för skoj i helgen då? vi laddar för kalas i veckan och så blir det nog lite pulkaåkning i Mullsjö, ligger mkt snö där och lite mer moderat vitt puder här i stan. Pussa alla.

    SvaraRadera
  8. Allt eller inget...hello sister!!!

    Jag tycker om att det är så. Jag blir galen på mig själv men jag tycker samtidigt att det gör det hela lite personligt ;)

    Håller med dig i allt du skriver. Vissa kontraster mår jag bra av, behöver, vill ha...andra NOT.

    Nu ska jag vispa grädde och äta hallon. Kontrast till den sallad jag åt tidigare :)

    Kramisar till dig my lovely!

    SvaraRadera
  9. Jag är otroligt glad för den respons jag har fått för mitt fredagstema - så många intressanta och tänkvärda inlägg från bloggvännerna! Den kinesiska symbolen är väl den mesta kontrasten man kan hitta...

    Jag tycker också att det är fint att du väljer att fokusera på det positiva när det gäller skillnaderna mellan USA och Sverige. Här hos oss är det ju ofta bara nackdelar man hör om USA.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!