fredag 27 januari 2012

Ströms testar njursten...

Så här är det, nästan helt utan undantag. Varje gång Basse är borta på långresa händer det något konstigt hemma. Alltifrån nedblåsta träd, skadade barn, vattenläckor, mobiler som strejkar, barn som blir inlåsta, tornados, orminvasioner o så. Nu är Basse i Tyskland o då testar jag njursten för första gången.
O tjolahopp vad ont det gjorde. Kom som ett brev på posten i morse, ett barn var ivägskickat till skolan, ett var på g att väckas. Fort gick det, som attan. Från noll till tio på kanske tre minuter. Tänkte först försöka mörka det för Lucas o skicka honom till skolan innan jag tog tag i det onda. Gick så där. Han den stackars lilla fick hämta grannen, leta upp försäkringspapper, ta hand om hundar, klappa mamman på huvvet, prata med pappan i telefon o låsa dörren. Duktiga pojk, tapper o modig, men inuti grät han sa riddare Lucas. Grannfrun körde mej till sjukhuset, jag trodde jag skulle stryka med o jag tror att jag tuppade av emellanåt för jag har minnesluckor. Väl på sjukhuset fick jag en go shot med något starkt o smärtan försvann på två röda. Vilken befrielse. Vad det var i den där shotten vet jag inte med den fick mej att skratta så tårarna sprutade där jag låg i nån lustig sjukhussärk ensam i ett beigefärgat rum. Jag fick någon slags röntgen som hette CAT scan o damen som skötte den där maskinen kallade mej hela tiden för baby doll o dollie o i mitt lustiga tillstånd trodde jag att jag var fåret Dolly ni vet, fast jag hade plattångat håret rakt. Fick inte ihop det....
Nancy, grannfrun, skällde ut mej till sin bil för att jag inte kunde gå, fixade o tricksade, ringde skolor o bibliotek som väntade på att jag skulle jobba. Pratade o fyllde i där jag tvärsur vägrade prata. (men kunde inte heller) Hon fixade mat till Lucas o var alldeles så där fantastiskt gullig som bara en Nancy kan vara. Efter ett tag fick jag o min kidneystone åka hem med en laddning starka tabletter o en hälsning om att jag var välkommen tillbaks om jag fick fler anfall. Tack men nej tack va? Skulle tro att jag inte vill ha mer av den varan.
Skönt o nypiarmen iallafall är att så många har erbjudit sej att hjälpa till ned matlådor, barnpassning, handling och alltmöjligt. Gulliga sms och böner bedda för lilla mej. Jag säger det igen, jag är rik, o så tacksam! O långtifrån ensam här i det stora landet.

Lärdom: njuris gör ont, så ont att man blir en väldigt simpel o basal figur. Nothing else matters liksom. Hämningslös, förmodligen pinsam, o det enda man fokuserar på är att överleva. På riktigt. Tabletter kan göra underverk, o skönt sus i huvvet.

Jag ger njursten 2 strömmings av 5.
Smärtan drar ned betyget men ändå. Jag klarade ut det i ett främmande land på ett språk i en situation jag inte behärskar. Lärde mej massvis. En ajjj viii tex, är en pryl man sätter in i blodådran. I have blood pressure, normal temp i farenheit är 98,6 och på frågan om jag är allergisk mot läkemedel är tomat fel svar.

Kidneystone, du är inte välkommen tillbaks men det är däremot Basse. O han är min njurstensförebild. Han har under sina anfall kört bil själv till akuten, gick sådär men kom fram tillslut. Han har vankat fram o tillbaks i en flygplansgång på väg till Japan, han har hållit möte för konsulter o han har krypit i bara kalsongerna o kräkt med öppen dörr i väntrummet på sjukhuset. Respekt Claes, respekt!

Åsa - i symbios med sin njure.

11 kommentarer:

  1. Fyyy så hemskt! Jag ha aldrig haft njursten men har hört att smärtan liknas vid den när man ska föda barn. Alltså hög.
    SKÖNT att du fick sådan bra hjälp ändå!!! Och vilken supersuktig och modig son du har!!! :-) All heder till honom! Härligt att veta att du har folk omkring dig som ställer upp och som kan pyssla om dig om det händer något. Precis som du säger så är det DET som är rikedom!!
    :-)
    Kram och sköt om dig nu! Hoppa allt är bra och att de där stenarna håller sig borta!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Åh din stackare Åsa. Njursten lär ju göra så fantatiskt ont. Jag har har haft turen att INTE uppleva detta och jag står gärna över. Men min pappa har haft det. SKönt att du mår bättre nu och att du inte får fler anfall. Kan du förebygga på något sätt, typ dricka mycket?

    Lucas var ju verkligen en hjälte. Så himla duktigt av honom att fixa så mycket och behålla lugnet i denna akuta situation. Du har ju fantatiskt gulliga och fina grannar och vänner. Det är ju guld värt. Men nu får vi allt hoppas att njurstenarna håller sig borta.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Stackars dig! Njursten är inte att leka med. Och du, bra grannar är super!

    Vinterhälsningar från Madrid

    SvaraRadera
  4. Du skriver så jag ligger här och blir svettig, impad att du fixade allt så bra, alla schyssta grannar, duktiga barn.
    Njursten.
    Åsa!
    Welcome back liksom.
    Testa det här nu när 2012 just kickat igång, typ.

    Du är min hero! Du får dagens rosbukett av mig och a whole lotta love <3

    Glad att Basse är på ingående, att allt i det stora hela gick bra och att du mår bättre!

    Kardemummakram!

    SvaraRadera
  5. Stackars dig, det som gör så djävulkst ont!!
    Kanske inte precis det man vill testa eftersom man tror sista stunden är kommen.
    Skönt med en sådan kanongranne, och att din son visade sig vara en riktig hjälte i dramat. Det kan inte ha varit dagens höjdpunkt för honom heller.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Oj oj oj..... vilket drama!! Och så ont du måste ha haft, det framgår tydligt av ditt inlägg!! Duktiga duktiga Lukas, o fina grannar är guld värt!
    Hoppas du mår bättre nu och att Basse snart är hemma så saker lugnar ner sig!

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Det där testade jag för några år sedan och medan maken ringde akuten låg jag på golvet och hyperventilerade. Damen på akuten hade mage att fråga varför maken ringde och inte jag. Lugnt förklarade han att frun inte kunde prata ens. Så ont har jag inte ens haft när jag födde barn, absolut det värsta jag varit med om så jag förstår precis hur du hade det. Hoppas nu att du slipper få tillbaka det.
    Och jo, här händer också alltid saker när maken är borta och i morgon bitti far han till Korea och Japan...

    SvaraRadera
  8. Din arma stackare, fy vad ont du måste haft. vilken tur att sonen hade så stor närvaro o kunde rodda ihop allt. han måste ju varit jätterädd. all heder till honom o stor tapperhetsmedalj till dig som genomled detta test.
    kram

    SvaraRadera
  9. Stackars, stackars dej Åsa och duktiga, modiga Lurre.
    (Jag har sett mig närstående personer kräla omkring i pågående njurstensanfall, så jag förtår iallafall nästan hur det känns.)
    Kram
    Lena

    SvaraRadera
  10. Åååhhhh din stackare. Mitt i all detta hemska gör du din berättelse så härlig som vanlgt. Krya på dig Loppan.
    Kramisar

    SvaraRadera
  11. KAN tror att det vidrigt!
    VIDRIGT!
    Har aldrig haft det, men min granne åker på det ibland. Ibland så illa att det blir ambulans in till sjh.
    Förstår att det inte går att beskriva smärtan.
    Hoppas att det inte händer igen.
    OCH ja, typiskt att det ska hända då inet Basse är hemma.
    Tack och lov för goda, fina grannar!!
    DE är guld!!
    stora kramar till dig!!!!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!