torsdag 26 januari 2012

Lärdomar o insikter....

Back on track från en världsdel till en annan, från snö till vår o fåglar som skriksjunger. Småbarnkramar till storbarnskramar. Ja ni hajjar va?

10 dagar i Svea rike innebär för mej en ren o skär egotripp. Kärlek boostas o fylls på. Om man är rik som ett troll (som jag känner mej) när det kommer till umgänge o vänner så innebär en Svennevecka goda middagar, goda samtal o goda kramar, goda saker enbart. Nog för att tiden är knapp o alla möten jag önskar inte hinns med även om tempot är högt så visst fasen är det galet underbart skönt att få vara med när o kär. O äta ost :-)

Fördomar om amerikaner o USA som påpekas av Svennebananer:

Alla amerikaner klär sig illa!
Nope, inte sämre än många svenskar faktiskt. Inte bland de jag känner o umgås med eller ser på skolor o jobb.
Onepieces på vuxna, bara grått o svart o noppriga formlösa plagg o sportjackor i kombo med handväska är lika illa som reklamtisha o mysbyxor eller träningskläder dygnet runt, eller lika fint...

Maten är flötig o onyttig o alla är överviktiga. Har du inte gått upp i vikt nånting?
Nähäserni, Människan här har, liksom i Sverige, ett val. Man måste inte dricka Coke till frukost eller hetsäta chips till middag o dränka allt i fettiga såser. Sen är det nog tyvärr så att chips är billigare än paprika o Coke finns överallt. Men ändå.... Jag tror att the Stroem family kommer behålla sina matvanor under hela expatvistelsen.

Alla är falska o tillgjorda!
Kanske är det så att amerikaner är tjipp tjipp darling lite för lätt men det skadar inte mej, snarare tvärtom. Positivt o bra för egot. Att, eller om, de sticker sticker knivar i ryggen när jag går rör mej inte mer än om en svensk gör det. För tro mej, svennar är ganska pigga på skitsnack också.

Amerikaner tror att de är bäst!
Mm, så är det nog. Väldigt stolta över sitt land helt klart. Patrioter o väldigt bra på att framhäva sig själva. Men är det bara av ondo undrar jag? Önskar att jag hade en liten gnutta mer av det o att svenskar skulle vara mer stolta över sitt lilla men fina land.

Lärdomar o insikter:

Vättern är för mej livsnödvändig! Vackraste sjön i hela världen, mäktigast o kallast. O bäst! Jag älskar sjöar o speciellt Vättern.

Kranvatten är godare än allt annat vatten som finns.

Snö är häftigt.

Osten i Sverige är tveklöst bäst.

Kantarellsås, dramejbaklänges vilken lyx.

Rent o prydligt o snyggt överallt.

Jönköping är en fin stad med många invånare som är de finaste människorna jag känner. Vackra, generösa (med sig själva alltså), moderna o medvetna, tappra o modiga. Kloka som böcker o visa som ugglor. Stora människor! Mina gurus o förebilder. Jag <3 er!


Allt är dyrare i Sverige


Jantelagen...


USA är fortfarande nypmejiarmenhäftigt, vädret, känslan av att kunna två språk utan att tänka på det. Att knäcka en eller ett par sociala koder emellanåt och ibland utmana mej själv att göra saker jag inte kan eller vågar. Här har jag möjligheten i alla fall. Osten här är inget bra alls.
Plastpåsarna i mataffären ett skämt.
Håret luktar svagt av klor.


Det bästa, eller sämsta, med att bo i ett annat land är saknaden. Jag förstår ju nu att varthän vi styr vår kos kommer vi alltid sakna o längta någonstans. Den största lärdomen av alla o den som både gör mej glad o lessen på samma gång.


Någonting fruktansvärt har hänt min dator, den som inte kan få virus. Skärmen är blå, o blablabla nåt med startskivan. Arrggghhh. Måste åtgärdas på något sätt. Basse är i Tyskland men när han kommer hem får han hjälpa mej. Tillsdess, knasinlägg via app o inte jätteroliga bilder. Sorry för det!


Men jag ger er... en blomma o lite lördagssnö från hemma, gillar båda! Idag är det vår i luften o jag önskar jag var 10 år för då skulle jag inviga mitt nya hopprep precis just nu.


Åsa - Svennebananamerikan

3 kommentarer:

  1. Lise-Lotte Lindgren26 januari 2012 kl. 16:06

    Varför inviger du inte ditt nya hopprep nu då? Minns i hela kroppen hur det kändes. Eller inviga nya twistband! Go for it girlfriend!

    SvaraRadera
  2. Fördomar har man om allt man inte känner till.

    Nu har du bott här ett tag och du lär dig läsa landet och dess folk.

    Men jag håller nog inte med om det där med maten...maten överlag i det här landet är onyttig och tyvärr har alla inte valet att äta nyttigt. Det är så pass mycket dyrare och i vissa stadsdelar utanför NYC till exempel finns det inte ens en vanlig butik utan endast en deli/mack och tro mig, ekologiskt är inte tillgängligt där. De som bor där har sällan tillgång till bil så de handlar på delin...man förstår ju vart det leder.

    Fruktansvärt och skrämmande.

    Att amerikaner är överviktiga är nog också sant men inte överallt, vi har turen att bo på platser där medelinkomten är lite högre och då är det inte lika vanligt förekommande.


    Välkommen hem till familjen och tillbaka till bloggandet, jag saknar dig och kan nog lugnt konstatera att du inte längre förtjänar att kallas rookien. Du är nu en fullblodig expat med koll på läget!!

    Kramen från hon som hoppar hopprep varje dag!

    SvaraRadera
  3. Fördomar finns överallt. Men måste säga att jag alltid är mig själv, dvs svensk typ och alla våra/mina grannar i USA älskar det! Kanske beroende på att de nu vet att jag inte är positiv såvida jag verkligen menar det.
    Skönt att du hade en skön vistelse hemma. Jag själv längat tillbaka till Tom, men sånt är livet;)
    Kram

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!