onsdag 7 december 2011

To lirn spaning?

Cajs har tagit med sej häften på spanska hem från skolan o jag får absolut inte slänga dem. Ingen av oss kan spanska så lite så där lustigt tyckte jag att det var, men ok, hon har idéer som alla andra barn. Men nu när jag plockade lite på hennes rum såg jag detta.... Hon har skrivit "to lirn spaning" på foldrarna. Hon menar to learn spanish... Gumman! Blir alldeles varm i magen. Jag vet att hon tycker det är lite jobbigt att inte kunna spanska i sin ESLgrupp (invandrarengelska) där de flesta har just spanska som modersmål. Eller alla faktiskt. Alla utom Cajsa. Så det är väl det hon gör på sitt rum på kvällarna, med stängd dörr. Läser o lär... Räcker väl med engelska kan jag känna o räcker inte det är en stavningskurs på svenska lite relevant. Jaja, gulltyppa.

Åsa - med spansktalande barn?

5 kommentarer:

  1. Å vad gulligt! och vad fint! Vilken smart liten tjej hon är. Ni får väl lära er tillsammans kanske? Här lärs spanska via Dora the Explorer. Ella säger ibland spanska ord jag inte vet vad de betyder men jag inser att de kommer från Dora. Eller Diego. Jaja, alla sätt är bra utom de dåliga. Här har barnen ibland lite svårt med skillnaden på Spanska och Svenska. och Spanish och Swedish. Ja, mer ORDEN då alltså. Ella frågar ibland om vi pratar spanska. Nej säger jag då vi pratar svenska. Hennes kompisar frågar ofta (om jag råkar säga ngt pås venska till Ella när kompisarna är med) om vi pratar Spanish med varandra. haha! Ibland önskar jag dock att det var ett mer gångbart språk än just svenska hon kunde (förutom engelskan då). Men men.... Det sägs ju att rvåsrpåkiga barn sedan har lättare att lära sig fler språk än enkelspråkiga barn. Så kanske kan spanskan komma lite mer till Ella också. Senare. :-)
    Kram till Goa Cajsa! Är hon frisk nu förresten?

    SvaraRadera
  2. Lilla Fina Cajs! Jag tycker det är en bra idé med spanskan men det är ju ingen brådska.
    /Farmen

    SvaraRadera
  3. Hola amiga Cajsa, che tal? det är ungefär så mkt spanska jag kan och det kan ju Cajsmajs oxå lära sig (hej kompis, hur mår du?)
    Jag är ju rätt bra på holländska oxå ?!!? öhh?
    Woe gaat het met jyj? Snyggt språk.
    Och Åsa, du är ju tämligen säker på franska om du kan dra dig till minnes - pain Riche mm
    Det är roligt med språk och kan man säga hej och tack på ett trevligt sätt så klarar man sig rätt bra i världen.
    Älskar dig och dina.

    SvaraRadera
  4. Gumman då...
    DET värmer hjärtat, det förstår jag...
    Karolina började ta spanska som tillval (före skolan på morgonen i trean), men hon stod bara ut ett år med det...
    Sedan började hon läsa franska i sjuan, och gör det ännu.
    Spanska är nog det språk hon egentligen borde ha satsat på.
    Cajs är verkligen GULLIG!!!
    Kram!!

    SvaraRadera
  5. Härliga goa Cajsa, ja man tycker väl att engelskan vore nog men om hon vill lära sig så varför inte.
    Jag tyckte det va otroligt fräckt av den där gubben att ta renen ur Cajsas händer, fy skäms. Jag tror att vid juletiden kommer det värsta i folket fram. En del blir riktiga monster bara för att det är något dom vill ha.

    Kram!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!