måndag 5 december 2011

Att ge i juletid... Christmas tipping?

Det känns bra att ge, det gillar jag. Ge till människor jag tycker om, o så där. Men här i mitt nya land, här ger man mycket, o hela tiden. Det är inte så att jag har något emot att ge min frisör dricks, inte alls. Men extra i jultider? HJÄLP!
Fick en lista på vilka som ska ha extra dricks i julgåva o här är de som berör oss....

Frisör, rekomenderas att ge tips motsvarande kostnaden för ett besök
Mailman, får ej ta emot rena pengar och inte vara värt mer än 20 dollar
Skolbusschaufförerna
Garbagemännen
Trädgårdsmannen
Tudor, mrs Queen. Henne vill jag ge hela världen, men en skål från Kosta Boda kanske räcker?
Barnens lärare, Cajsa har 3, Lucas har 5.
Kemtvättaren
Handyman
Pedikyrtanterna. Dom får inget av mej för dom är så tråkiga. Får vänta med att gå dit till januari kanske...
Biltvättarkillarna

O sen är det alla andra insamlingar till dem som inte så mycket har. På Lucas skola har de ett ängel-nätverk. Det innebär att skolan har kontakt med ett gäng familjer som inte är så lyckligt lottade och skolan samlar in o ger till dessa familjer. Fint tycker jag. O på vår lott stod det att köpa en vinterjacka eller ett par skor. Ja men visst, det går att köpa en vinterjacka för liten peng, det gör det. Tycker att det känns relevant att ge, o visa våra barn att vi har möjlighet att hjälpa andra. O låta dem förstå att alla inte har det lika bra som vi. Det är konservburks insamlingar titt som tätt, o på Cajsas skola får de ett home work pass när de lämnat in en burk. Skojjar du, skulle ge tusen konservburkar egentligen. Men det gör jag inte, här går vi den hårda tuffa vägen. Läxor ska göras, o burkar lämnas in ändå.
Leksaker samlas in, nya leksaker alltså
Tyg och utlåning av symaskin till syklubben som syr kuddfodral till Haiti
Bokinsamlingar

Puh, listan är lång, men också många bäckar små för den delen. Jag tycker det är fantastiskt att så många ger o arbetar ideelt i detta land, jag är så imponerad. Men någonstans tänker jag lite så här, vi har ju inte obegränsade medel tyvärr. Måste man ge hela tiden o vart går gränsen?

Hur gör ni andra svenskamerikaner, ger ni holiday tipping? Det svåraste är väl att hitta rätt nivå på lärarmas gåva, en del ger 30 dollar, en del 50 o vissa 100 dollar? Vad är rimligt?

Åsa - förvirrad

14 kommentarer:

  1. Det där med tips i jultider är väldigt individuellt även bland amerikaner. Det beror ju på vilken relation man har till personen i fråga. Själva ger vi gansla mycket i form av att vår firma samlar in leksaker till Toys For Tots, sedan blir det oftast lite annan allmänt skänkande till välgörande ändamål. Dottern och jag brukar välja ut en familj med barn i samma ålder som hon själv från Röda Korsets Ängelträd och så får hon vara med och köpa.

    När det gäller me rpersonliga "servicerelationer" ger vi alltid en present till dotterns hemrumslärare och jag ger alltid dubbel dricks när jag går till min frissa, plus att jag brukar ge en liten present. Men då har vi ju känt varandra i 14 år,sedan 1997. Men annars ingen annan tips. Hade jag haft en regelbunden barnvakt skulle denna också fått extra tips till jul. Jag känner INGEN amerikan som ger tips till brevbäraren, garbagemen eller liknande.

    SvaraRadera
  2. Här sker insamling i huset där vi bor till de i "staffen", alltså de som sitter i front desk, de som fixar med huste (målar, reparerar etc) och de som städar.... Varje lägenhet ger en summa. Det är helt upp till var och en hur mycket eller lite man ger, men att INTE ge är INTE bra. Har hört att de kollar vilka som inte gett och sedan får den lägenheten rätt dålig service resten av året...
    På dotterns dagis samlas det också in till lärarna. Som en slags julbonus.
    Kram Kram!!

    SvaraRadera
  3. Oj visst är det svårt! Har försökt att köra med "utlänningskortet" ett tag men nu går det nog inte längre. Frissa byter jag som andra byter kläder, har inte hittat ngn som är bra här... Tur det är jul o jag ska hem snart!! Brevbäraren tippar ca hälften av grannarna, ingen tippar sopgubbarna. Så frissan får inget, manikyr får det bli i januari och sen spenderar jag resten på oss själva!!

    SvaraRadera
  4. Jag har alltid svårt med tips till frisören. Hur mycket ska man ge vanligtvis? Är de en viss procent eller är det vad man känner för typ? Jag har nämligen en frisörtid på onsdag så jag borde väl kanske ta reda på det tills dess.
    Tycker också att många är bra på att arbeta ideelt här.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Det där med tips stressar upp mig. Inte för att jag inte vill ge men det kan i vissa lägen "lägga tonen" och avgöra servicen helt och hållet. Jag är fortfarande så att jag vill känna att det verkligen var bra innan det tippas hej vilt.

    Lotta -- också en aningens förvirrad ibland ;)

    SvaraRadera
  6. Jag tror man får känna av situationen lite. Salongen där jag klippte mig körde faktiskt inte alls med tips (unikt men så skönt). Vi gav aldrig något extra till brevbäraren eller sopgubbarna (vi var förvisso alltid på jobbet när de kom). Att ge måste ju vara frivilligt. Jag tycker det blir fel om man måste ge per automatik till alla. Kanske ge till dem som betyder lite extra. Så mitt svar är nej man måste inte ge extra till alla.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Oj josses! Ja insamlingar osv ar verkligen bra men det kanns som om det maste finnas nagon grans ocksa. I england ar insamlignar av alla de slag ocksa valdigt vanliga och man ger ocksa mer dricks an vad man gor i sverige men jag har aldrig hort talas om nagon som ger julklappar till sopgubbarna eller the milkman. Men...julkort ges dock till precis alla! Vi har en s.k Lollipop Lady som hjalper barnen over vagen vid skolan o henne ska man abslut ge julkort tydligen. Jag blev ocksa ratt forvanad forra aren nar Nils fick julkort av mattanten i skolan...

    Ja svart detta. Jag ger ingen hjalp alls kanenr jag och bor inte ens i USA ;-).

    SvaraRadera
  8. Tycker precis som Sweflo att det där skiftar även bland amerikanerna. Man ger till dem man har en relation till, men inte annars. Inte jag iaf.
    Går jag tull frissan ger jag henne inte mer än vanligt för jag är så generös med dricks iaf :-)
    Nu ska jag inte dit i juletid, vilket känns bra :-)
    Lärarna ger man inte längre till efter ES, vilket är en befrielse.
    Jag ger lite till tidningsmannen, men brevisen får inget.
    Aldrig att jag skulle ge till kemtvätten, glöm det!

    Änglaträdet tycker jag är SÅÅÅÅÅ fint. Det gör jag privat och har så gjort i många år.
    Det är via frälsis.

    Vad jag brukade ge till lärarna då det begav sig? Presentkort från Sbux och Barnes and Noble, Target mfl ställen.
    Men en skål från Kosta boda låter jättebra!!!
    Kramar och ta det lugnt i drickskarusellen, du behöver inte ge om du inte känner för det.

    KRAM!!!

    SvaraRadera
  9. Svårt, alltid lika svårt.

    Lärarna brukade jag ge ett presentkort på Barnes and Noble på 15-20 dollar, nåt år gav jag en svensk chokladask, Alladin (när det fanns på IKEA). Bara barnens klasslärare på Elementary school, på MS gav vi inget.

    Just lärare är lite svårt tycker jag, man vill visa sin uppskattning, men inte ge så mkt att de känner sig obekväma. Dessutom FÅR de inte ta emot gåvor över 10 dollar i vårt skoldistrikt har jag för mig. Nåt sånt. Ibland har det varit gemensam insamling från hela klassen via klassföräldrarna.

    Har aldrig gett till frisör, går så sällan! Ger dricks när jag går istället, inte julgåva. Går aldrig på manikyr, aldrig.

    Busschafför och bus monitor gav vi till, 10 dollar. Men det var för att vi gillade den äldre herre som var bus monitor.

    Alla andra som trädgårdsskötare, kemtvättare, handyman, etc... eh... nä. What?

    Men saker som The giving tree och andra liknande, att man ger en ganska specificerad julklapp till ett barn eller familj via skolan eller YMCA, det tycker jag är superbra.

    SvaraRadera
  10. Jag var helt lost första åren när det gällde dricks.

    Nu kör jag följande:

    Brevbärare 25
    Sopkillar 80
    Busskillen 30 (10/barn)
    Lärare 30/st oftast giftcards till B&N
    Städarna en extra städning
    Frisör 50

    Så där outade jag mig totalt men jag saknade sånt i början. Alla ger olika mycket och till olika personer. Gör som du känner.

    Att hjälpa till i nätverken som skolan samarbetar med är det bästa. Försök gå med i den PTA kommitteen, jag sitter i vår skolas o det är kanon.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  11. Jag var helt lost första åren när det gällde dricks.

    Nu kör jag följande:

    Brevbärare 25
    Sopkillar 80
    Busskillen 30 (10/barn)
    Lärare 30/st oftast giftcards till B&N
    Städarna en extra städning
    Frisör 50

    Så där outade jag mig totalt men jag saknade sånt i början. Alla ger olika mycket och till olika personer. Gör som du känner.

    Att hjälpa till i nätverken som skolan samarbetar med är det bästa. Försök gå med i den PTA kommitteen, jag sitter i vår skolas o det är kanon.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  12. Jag var helt lost första åren när det gällde dricks.

    Nu kör jag följande:

    Brevbärare 25
    Sopkillar 80
    Busskillen 30 (10/barn)
    Lärare 30/st oftast giftcards till B&N
    Städarna en extra städning
    Frisör 50

    Så där outade jag mig totalt men jag saknade sånt i början. Alla ger olika mycket och till olika personer. Gör som du känner.

    Att hjälpa till i nätverken som skolan samarbetar med är det bästa. Försök gå med i den PTA kommitteen, jag sitter i vår skolas o det är kanon.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  13. så kan man ju undra varför min kommentar kommer med tre gånger...jag vill inte skriva någon på näsan på något sätt...hrmpf....

    Skrev den på min padda...kanske var den som fick tuppjuck!

    Sorry...

    SvaraRadera
  14. Tack snälla ni för tips o råd om detta. Känner mej lite vimmelkantig nästan, men har iaf planen klar, tack vare er!
    Tacksamma kramar!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!