tisdag 6 december 2011

Huggsexa om en ren?


I helgen har vi shoppat. Ja inte shoppat som i det roligaste att shoppa utan "bara" såna där slingor med ljus man har utomhus. Glamshopping, den spar jag till en annan dag, eller månad.
Hörde rykten på gatan. ALLA vita ljusslingor är slut, CVS (apoteket) o Walgreens (apoteket) hade slut på sina. O jag tänkte... Nähä? Det var ju logiskt att inte apoteket hade några. För varför skulle de liksom. Men så är det här, apoteket säljer massvis av högtidsgrejjer, Halloweeen, då trängdes pumpasakerna med Advil, Alla hjärtans dag, då bågnade hyllorna av choklad o rosa fluff. Inte logiskt för mej iaf, men bra eftersom apoteket har öppet dygnet om. Ifall man får akut behov av påskpyssel kl 02 ju.

Vi gav oss ut i lördagshandeln, laddade med tålamod o börs. Här ska letas. Vi gick bet på de tre första ställena. Det enda som fanns kvar på de mååååånga o låååånga hyllorna var röda, gröna, blandade, lila eller blåa ljus och nähädu tack. Några blåa ljus kommer inte upp i våra träd. Vet inte varför egentligen. Blått är nog bara inte min favvojulfärg på något sätt.

På Target hittade vi som tur var slingor i vitt. YES! Inte så långa dock så vi fick koppla ihop tre tusen stycken. Det är ok, o det räknas. Men så hade lilla typpan pratat sig varm om en ren också. En ren med lampslingor i. Dom är fina, det tycker jag och i ett svagt ögonblick så sa jag jaaappp, klart vi ska ha en ren. O turligt nog såg vi renar på hyllan men huvudfokus var ju slingor så vi ägnade de första minuterna i den kaosliknande butiken till att plocka på oss de sista packarna som fanns. Cajsa stod o höll i renen för att vi skulle hämta den o lägga i vår vagn. Då kommer en man o rycker den ur händerna på Cajsa. Men skojar du? Hur fräck får man vara? O det är ju inte så att hon är liten längre, strax en o en halv meter hög. O kartongen är kanske hög som halva henne. O han stegade fram, ryckte den ur hennes grepp o gav sig av i rödaste rappet. Skurk!
Klart flickebarnet ska få en ren!

O nu är det så att renarna inte finns att få tag på, ingenstans. Slut på nätet, i alla butiker i hela världen verkar det som. O Cajsan, hon tycker inte det kommer bli en riktig jul nu när vi inte har en ren... Öh?

Köpte en annan ren till Cajsan, himla söt om jag får säga det själv. Jag gillar min patchworkren.

O julgransmatta med tofsar. Kunde inte låta bli...




O ja! Julgransfot, som i fot. Då förstår ni
hur lite julig jag har varit tidigare, när inte ens
barnen vet vad en julgransfot är egentligen.

Jag var inne hos granne N igårkväll, när jag hade pysslat med vår gran o pyntat med vårt pynt som låg i skokartongen i garaget. Jag var så nöjd o kände julkänsla. Julbelysningen utomhus var på plats o Basse var helt stissig o glad o Gläns över sjö o strand (som btw Viktor Rydberg skrev sittande i en eka ute på Vättern ett stenkast från vårt gamla hus) skrålade från Spotify o jag kände senapssug. Nöjd glad o tillfreds med allt vårt gick jag till fina N. O fick en chock! Vilken gran, en gran tagen ur en film, eller gran, dom hade två. En i nono-rummet, där barnen inte får vara o en i livingroomet. Helt galet underbart fascinerande. Tror säkert att det var 500 dekorationer i varje gran, o ljus o ljud o barn o snören med vantar o polkagriskäppar. Så fint, overkligt fint. Hon lovade att jag skulle få fota o visa er, men hon var inte riktigt klar ännu. Det kommer bilder! Hon gillade min gran, det sa hon. Men njae, lite spartansk tyckte hon nog att den var.....

Åsa - jul-bonanza helt plötsligt


8 kommentarer:

  1. MEn VAD FAAAN! Snodde han renen sådär bara! Hon skulle ha ropat Casja! "Stop that thief!!!" högt i varuhuset!!! Kanske får n ge henne ett Harry Potter trollspö så hon kan köra en patronus spell själv och framkalla en ren?!? Fast det väl en hjort i och försig.... Sorry! ;-) Och stackars Cajsa! vad arg jag blir på sådana fräcka dryga vuxna! FY!
    Och du, att din granne har pyntat förstår jag på din tet haha! Ska bli spännande om du kan ta bilder och visa. Här har vi ingen gran än. Planerar att köpa nu i helgen.
    KRAAM!

    SvaraRadera
  2. Nä nu järnspikar! Jag hade följt efter gubben och tagit tillbaka renen!!!!! Stackars Cajs....fy bubblan. Ska jag kolla efter en ren här och skicka? Klart hon ska ha en ren.

    Och granen...visa bilder!! Älskar sådana där granar.
    Du är helt go med ditt senapssug till Gläns över sjö och strand. Heja Spotify!!

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Nä men fy vilken elaking!! Han får nog inga julklapar...! Fast han har ju en ren... Hittar jag en här köper jag och skickar, håll oss uppdaterade så ni inte plötsligt har en hel rensläkt på tomten!!!
    Kramar från PA!

    SvaraRadera
  4. klart cajsa ska ha en ren, en Rudolf, en vän ...
    jag är lycklig över att du har fått en anings känsla för julmys och att inte allt är av ondo längre, vet att du kommer att ha dina tankar den 24.e ändå men lite lättare känns det väl tror jag.
    Och i usa måste man ju go all in eller hur, det skulle jag oxå gjort om jag bodde där.
    Ha en härlig adventstid nu och så kan vi kanske skypa ngn dag när energierna är i fas. Puss så länge, malin och Inez

    SvaraRadera
  5. Men gud så fräckt att rycka renen ur händerna på ett barn. Den renen du gav Cajsa istället var otroligt söt. Finare än lampslingerenen faktiskt.
    När vi hade dekorerat klart (trodde/tyckte vi) första året i USA så kom våra grannar och goda vänner in och sa som sagt att den var fin men lite saknas det allt. Sedan kom Kim in till oss med två jättekassar med pynt som vi kunde få. Vi hängde på dessa också och nu såg våran gran också amerikansk ut. More is more när det gäller pynt till granen i USA. Man ska knappt se barren för alla pynt. Jag gillar dock att man kör med mycket pynt på granarna. Nu har jag liksom vant mig vid det och tycker att de vanliga svenska granarna är rätt spartanska :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Nämen vilken GRINCH!!
    USCH!
    Stackars Cajs!
    Skitgubbe!!

    More is more då det kommer till punt i granen, på det sättet är jag väldigt amerikansk numera.
    Vi kommer att skaffa vår gran på fredag. Just nu pissregnar det bara.
    TRIST!!
    OCH just det, på Target brukar inte de vita ljusslingorna ta slut.
    OCh du, blått är verkligen ingen färg jag gillar i juletid. DEn går fetbort :-)
    Kramar!!

    SvaraRadera
  7. Saltis, men ja vilken usel man. Tror Cajsa blev rädd faktiskt, nästa gång hoppas jag att hon iaf grymtar till lite.
    Lovar att visa grannens fina gran, o lycka till med ert granfix.

    Lotta, nä nu järnspikar.... Älskar ditt uttryck. Gulle, tack för renletarerbjudandet men jag har försökt förklara för Cajs att det nog inte var meningen att vi skulle ha en i år. Vi får nöja oss med patchworkisrenen så länge. Men i smyg letar Cajsa vidare, på nätet o överallt gå går. Du är gullig du Lotta!

    Christina, raring! Nope, o han har nog också dåligt samvete som gnager sönder hans julefrid. Han får tillbaks på ett eller annat sätt tror jag. O sen, vet inte hur jag funkar men istället för att bli tvärirro så tänkte jag verkligen att han kanske har en dödsjuk fru som sista önskan önskar sej en ren o han handlade liksom i chock... Tack snälla för letarerbjudandet, ofattbart gulligt! Jag tror inte det var meningen med ren i år, men ska kollanlänken du skickade utifallatt....

    Malina, men är det inte lite lustigt det här? Jag förstår inget. Gullig du är, när energierna är i fas..... Fniss, du är min lilla energisötis! Ser fram emot skajpet, som vanligt.

    Desirée, fniss. Misstänker att jag också kommer köpa på mej pynt o bli amerikaniserad på det sättet. Gulliga grannar du hade, guld värt ju!

    Annika, grinch är ordet!
    Target var stället där vi fick tag i de sista slingorna men det verkar som att hela Charlotte gått bana as när det gäller slingor. Tomma hyllor överallt.
    Ser fram emot att se din gran, lycka till med den.

    Kram till er, himla gulliga är ni!

    SvaraRadera
  8. Vilken typ att ta renen sådär. Jag hade blivit jättearg. Vi såg på nyheterna om hur galna folk blir över shoppingen i USA när det blir rea. Helt galet.

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!