tisdag 12 juli 2011

Movieexperience in da stejts o en vanlig dvd

I lördags fick vi ryck, o bestämde att vi skulle gå på bio. Jaha, jag är inget stort biofan men tänkte nog att det kunde bli en rolig erfarenhet och upplevelse. Var lite trött på att bara hänga omkring, o värmen var lite väl varm. Bio fick det bli o redan kl 11 på förmiddagen. Den första bion här för mej o Cajsa, men inte för Basse o Lurre. Dom har sett flera typiska grabbfilmer, o i lördags ville dom (förmodligen bara Lucas) se Transformers i 3d. Okejrå. Jag o Cajsa valde den lite mer familjära filmen The zookeeper.

Så här gick det till. Boka o betala biljetter på nätet. 5 dollar styck för vanlig film. Måste vara halva priset om man jämför med Sverige tror jag. Bra bra. Åk bil till biopalatset, som oftast ligger i ett shoppingcenter verkar det som. Hämta ut biljett.



In genom dörren, fort som attan innan man brinner upp av hettan. Biljett rivs o voilaaa. Inne i palatset, biohimlen, överflödet och i popcornångan.




Här såldes inte så mycket snask o snusk (godis alltså) utan mer kycklingvingar, korv, nachos, korv o pizzaslicar. O läskeblask i flera olika former o varianter. O popcorn såklart, o pretzels med smör. Mycket o massvis med onyttigheter, bara sånt när jag tänker efter. Konklusion = man intar sin lunch på bion. Inte som hemma, där man snaskar o prasslar med en godispåse. Bara tanken på att sitta o fläbba med kycklingvingar i biomörkret får mej att uuuhhrk. Jaja, deras val. Vi ville inte vara så pretto utan köpte en kidspop. Liten läskeblask o en liten popcorn, o en liten snaskpåse i en pappkartong. Jag gick lös på popcornen, goda.

Inne i biohallen fanns det då massvis av olika bio-salar, såklart, räknade till 10 stycken. Vi gick in i 7an. Free seating, sitt var du vill. Cajsa ville sitta högst upp, i en nästan tom biosal. Why not?  Parampampampaaaa, reklam som vanligt, filmen börjar. Tar på tröjan som man så påpassligt tagit med sig eftersom jag lärt mig att man kan frysa när man går in nånstans. Inte som hemma, när man tar med tröjan för att man inte ska frysa när man går ut.... Hihi.


Filmen var söt o gullig, o japp, tant grät. Måste vara den mest lättrörda tanten i världen. Filmen var rolig också, fick skratta mycket. O Cajs skrattade med såklart. Mysigt att göra något så stillsamt som en bio tillsammans. O uppskatta det lika mycket båda två.

Filmen handlade om en kille som jobbar på ett zoo, nähä? Han har lite problem med att träffa flickor, och ett tu tre som har djuren avslöjat sin hemlis. Djuren kan prata! Dom hjälper honom att fixa en date, o kommer med massvis av goda djur-råd. Slutet gott, allting gott. Största behållningen var en liten apa som läspade och var rapp i munnen. Underbar. Jag ger filmen 4 popcorn av fem. Animerad till perfektion, söt story och ingen sensmoral. Den kommer nog inte att få en Oscar dock.

Efteråt möttes vi upp i mallet, hela familjen, gjorde några inköp och åt lunch. Basse gillade nog transformersfilmen sådär, men han hade hakat upp sig på deras lustiga robotröst så den körde han med hela eftermiddagen. Inte alls jobbig röst, inte alls....

Hemma på gatan var det lemonadkommers när vi kom hem. Kunkurrens till den milda grad, vild konkurrens, prisdumpning, great offer och tjyvknep. Fick köpa av båda, trots att jag inte ville dricka. 25 cent hos pojkbordet o 15 hos tjejerna. Lustigt. Häromdagen tog killarna 27 cent. Väldigt osmidigt pris kan man tycka. Misstänker familjeråd hos familjen Burgler.



Häromkvällen såg vi en DVD, o åt klassisk kvällsmat med knäckebröd o paprika. Skönt. Filmen heter The blind side och handlar om en mindre begåvad bortkommen kille som får sin livs chans när en familj tar sig an honom och hans öde. Han blir en grymt bra footballspelare och klarar skolan fint. O based on a true story. Vilken underbar film, helt grym även om jag i ärlighetens namn hade ganska svårt att förstå språket, mycket svart slang. Men som den filmen berörde oss alla, hade hjärtkramp o tårsvid. Den som berördes mest av oss var Cajs. Hon grät o grät och fick världssamvete. Ville hjälpa alla som är fattiga och utsatta, o ville adoptera alla som inte hade det så bra. Idag skänkte vi en burk majs i matinsamlingen..... Filmen, den vill jag verkligen rekommendera till alla, härlig och fin och tänkvärd. Se den!



Holahopp, nu ska jag grejja vidare, bäst dag till er!

Åsa - aka Nilspetter Sundgren

7 kommentarer:

  1. Just nu är det väl inga filmer som lockar mig men annars är sommaren en ganska bra tid att gå eftersom det är svalare där inne med ac:n på.
    The blind side gillade jag med, tyckte att Sandra gjorde sig bra i den.
    Kram

    SvaraRadera
  2. OJ kostar det bara 5 dollar för en biobiljett! Va billigt! Här i storstaden är det betydligt dyrare! Dessutom kostar typ popcorn och tillbehör om man vill ha det, MULTUM! :-) Men det är så kul med bio ändå. Vi ska se sista Potterfilmen nu nästa vecka innan jag drar till Sverige!!!!! Ser sååå mycket fram emot den!
    :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag är en biolover och gillar att ni gick kl 11 - why not liksom ;)
    Samma käk på bion här och halva priset före 6 pm och tisdagkvällar. Bra pris- och sittstrategi. Jag har aldrig varit med om att bion varit slutsåld, inte ens om vi dyker upp 5 min innan som händer ofta.

    En bio hade "dinner" price. Tror man kunde beställa en hel meny och äta på bestämda platser...jag håller mig till popcorn


    Jaha, nu har texten nertill försvunnit så jag kan inte avsluta det här på ett vettigt sätt. Summa kardemumma: kul med bio!! Kramar!






    Jag är en lipsill, tycker om en bra cry out då och då ;)

    SvaraRadera
  4. Visst är the Blind side bra. Grät som sjutton när jag såg den, mindre lyckat då det var på flyget.

    Här kostar det runt 10-18 dollar, vår dollar är värd ungefär som er. Här säljs godis, popcorn och läsk precis som i Sverige men vill man kan man betala extra och gå på Gold class. Då kan man få mat, vin, drinkar och hela kitet. Man bokar innan man går in och får in maten och drycken det klockslag man beställt. underbart!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Fröken fräken: nää, bio är ingen favvo, o absolut inte på sommaren men här o i värmen kändes det helt ok. Har heller aldrig känt att Jaaaa, denna filmen måste jag se, nuu! På det viset är jag skittråkig, men böcker däremot. Hohooo.

    Saltis, japp, det verkar som att allt är lite billigare utanför NYC tror jag, men popcornen, japp, 8 dollar för en kidsmeny var väl inte billigt iofs. Tre nävar pop o tre dl blask-cola. Dom vet vart de kan hämta pengar!

    Lotta! Japp, iband blir jag biofrälst också tydligen, iaf i lördags. O gråtfilmer, underbart att få fulgråta o snora. Tror att det kan vara bra, även om asgarv är mycket roligare.

    Anna, vad lyxigt med en gold-class! Det vill jag testa, bara för att man kan liksom. Vet inte om det finns här dock.

    Kram till er

    SvaraRadera
  6. Jag kollade på den här filmen för ett tag sedan och ÄLSKADE den. Såg om den några dagar efter att jag sett den. Efter att ha bott i Alabama så är det så mycket små detaljer som man fattar och lägger märke till på ett helt annat sätt än om man inte bott i södern.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Desiree!
    Visst är det så, att när man bor här, eller har bott, så upplever o ser man saker på film på ett nytt sätt. Jag gillar det, o filmen, den kommer jag garanterat att se igen. Hoppas att du har det bra hemma i Svedala!
    Kram

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!