måndag 11 juli 2011

Språklärdomar o en hästvecka

Det går på halvfart nu, det gör det. Helt ok, men det lustiga är att ju mindre jag har att göra, desto mindre får jag gjort. Har en hel dag på mig att vika handdukar som ligger i torkis, men får det inte gjort förrens kl 23. Lustigt ju.

Språk:

Lucas, som vi uttalar lu-kas kallas inte så här, utan lu-kess, delstaten Texas uttalas Tex-ess. Aha, nu fattar jag, man får ju inte säga the A-word. Som i ass. Ojsan.

Hundrasen Shi-tzu uttalar vi schit-zu. Oh nooo, big mistake, the S-word. Rasen sägs här som shissu.

Chans är för mej något positivt, o risk negativt. Man säger ju inte chansen att drabbas av olycka, eller risk att vinna en mille, eller hur? Men här gör man, eller rättare sagt, man använder inte ordet risk alls. Idag är det chance of thunder, o snart är det chance of ekonomisk kris eller så.

Hubby är kort för husband (inte orkester utan make alltså)

Godjab. Just det, good job. Om allt o hela tiden. Great, good, nice.

New Orleans uttalas nåålins.

Jag tänker snart döpa om mej till Rosa. Orkar inte förklara eller hålla reda på vad jag heter, eller vad alla tror att jag heter, inte en enda kan säga åååååsa. Aza, ahsaa, ejsa, o ROSA. Okejrå, låt oss gå för Rosa. Ström, med öööö, smidigt på inget vis. Heter alltså Rosa Stroem nuförtiden. Därmed basta. (men darling, sweetie, honey o maam går fortfarande bra)


Cajsa debuterar på summercamp idag, på high-heelsridskolan. Förväntansfull, sprallig och så där överdrivet förnuftigt och storsint. 6 timmar häst o stall om dagen, o medhavd lunch. Pastasallad, inget socker för det är simtävling idag. Massvis med vatten. Värmevarning i veckan, håll er inomhus säger dom på nyheterna. The three big Hs. (hot, hazy and humid) Årets varmaste dag väntas i morgon.O stackars barn, som har ridskor i fulskinn. O ridbyxor i tjocktyg. Men jag tror inte hon bryr sig så mycket, hon är i sjunde himlen.
Var rädd om dej min lilla flicka, o njut, o ha roligt. Jag är så glad för din skull, mitt lilla spagettiben! <3

Sista simtävlingen idag, o ett galet viktigt simmöte. Båda lagen är hittills obesegrade, vilket något av lagen kommer att få ändrat på idag. Ojojoj, har fått restriktioner om mat, vila och allmän skötsel på simbarn. Uppmaningar om ännumer hejjande och high fivande. Att barnen ska komma till poolen i harmoni. Inget socker whatsoever. Hur det än går är jag stolt över att sim-svanarna från Sverige har tagit sig igenom hela swim-teamproceduren. Tränat nästintill varje dag, tävlat o hängt i. Jobbat hårt med sina små kroppar. Dom har lärt sig så mycket, både om simning och om sig själva. O tro mej, har fått jobba hårt med deras inställning. Varit mycket gnäll o surande på vägen, men nu, när säsongen lider mot sitt slut då pratar dom redan om swimteam som börjar i maj nästa år. Från svansim i motvind till freestyle i ilfart. Godjab strömmings, godjab. Stolt över er!
Vi missar simbanketten som är på måndag nästa vecka, bankett! Ohåå, hade varit roligt att få gå på, klä sig fint, kamma sig och tillomed leta upp sminkväskan. Klackskor! Men om allt är som det ska, innebär bankett förmodligen inte att folk klär upp sig, utan kommer i mys-shorts och reklam-tshirt. Jaja, men nu ska vi inte gå, utan då sitter jag i Sverige med min finaste bästaste vän Anna o pratar ifatt 6 månader, inlåsta med en hög grönsaker o en flaska rosé. Gissa om jag längtar. Älskar dej mitt löv.

Nu ska jag packa ner en hel resväska med presenter som vi ska medbringa till Sverige. Ojsan, blir ju en del eftersom vi ska träffa så många härliga människor. Älskar att ge saker, bästa jag vet. Många presenter blir det, o tungt! Dessutom kommer jag på nya saker att köpa hela tiden, men max max 1 resväska får det bli för allmosor. Inser också att jag kommer frysa ihjäl hemma om vädret ska vara så dåligt som det var idag, 16 grader. SEXTON? Får nog packa med lite långbyxor, jacka och strumpor. Känns lite lustigt faktiskt, oftast när vi åker på semester packar vi ju ner linnen, shorts o kjolar. Badkläder. Flipflops. Nu blir det tvärtom på nåt sätt. På sex månader har vi haft max 25 dagar med sämre väder varav 5 av dessa har varit jackapådagar. Bortskämd till tusen, o vet ni, jag gillart!

Ha en skön vecka, o njut av sommarliv vart ni nu än är!
Sverige, ses snart!

Kram från

Rosa Stroem - glad som en ekorre

3 kommentarer:

  1. Vad härligt att ni ska till Sverige snart. Det är kanonfint här just nu. Underbar sommar med dessa ljusa fantatiska sommarkvällar. Jag förstår att det inte är det lättaste för amrisar att uttala Åsa på korrekt sätt. Du får kanske överväga att köra med något smeknamn som du själv vill ha om du inte vill fortsätta heta Rosa. Men det kanske är helt ok. Du får ha det riktigt gott i Sverige iallafall.

    SvaraRadera
  2. Ja det är svårt det där med uttal, fast min kompis Jerker hade det inte så himla roligt när han fick förklara sig hela tiden. Åh va kul att ni snart åker hem till Sverige, hur länge ska ni vara hemma?

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Åsa eller Rosa - du får mig att skratta och må så bra när jag läser det du skriver. Du är ju fenomenal på att få till det! Love it!

    Charlotte som jag kallas här borde inte vara så svårt eller hur? Men det är det. Sharlot, Chaerlot, Scharlott...säkert fler varianter. Jag säger "Charlotte som i North Carolina". Mycket svårt ändå.

    Vika tvätt klockan 23 fast det går på halvfart...been there, done that! Inget att göra åt det hela...det bara blir så ;)

    Oj vad dem ska längta där hemma efter er nu!

    Kram fina du!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att kommentera, blir glad!